عضویت هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای

© sh.eastday.comشانگهای
شانگهای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان همکاری شانگهای به یک سازمان بزرگ جهانی مبدل شد.

به گزارش اسپوتنیک، ایگور مارگلوف، معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه اعلام نمود که سازمان همکاری شانگهای در واقع از مقیاس بزرگ منطقه ای برخوردار شد.

وی گفت:«با عضویت تمام و کمال هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای، این سازمان از مقایس بزرگ منطقه ای و جهانی برخوردار شده است.

هم اکنون سازمان شانگهای 44 درصد ساکنان جهان و بیش از 20 درصد تولید ناخالص ملی جهان را متحد می کند. این سازمان در عرصه امنیت و مقابله با تروریسم ، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر  فعالیت می کند و به حل و فصل مسائل پیچیده به عنوان مثال رفع بحران افغانستان می پردازد.

سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه نوع جدید است که همکاری متقابل، تساوی و احترام به تنوع فرهنگی و تعامل اجماع بر اساس اصول امنیت برابر و پایدار، کنه فعالیت آن را تشکیل می دهد».

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند. سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای 5» است که در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

در تاریخ 10 ژوئیه 2015 این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود و این دو کشور در کوتاه‌تر از دو سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که در ژوئیه 2017 در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید.

نقش این سازمان از زمان تأسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته‌است. این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی‌رود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала