تولید پارچه از سلولز میکروبی+عکس

© Sputnik / Alexandr Kovalev  /  مراجعه به بانک تصاویر نارگیل
نارگیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لباس میکروبی نارگیلی چه مزایایی خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ساینس دیلی، یک شرکت تولید پارچه استرالیایی موسوم به Nanollose با استفاده از ضایعات صنعت فرآوری نارگیل، الیاف پایداری به نام Nullarbor تولید کرده است که حاوی سلولز به دست آمده از فعالیت میکروبی در توده زیستی است.

این سلولز در فرآیندی تولید می شود که مستلزم قطع درختان یا بهره برداری از زمین های وسیع کشاورزی نیست.

در حال حاضر این کارخانه از ضایعات نارگیل که در اندونزی تولید می شوند، استفاده می کند و این ضایعات را به الیاف ابریشم مصنوعی تبدیل می کند. گفته می شود ضایعات وارد شده از اندونزی برای راه اندازی فاز اولیه پروژه کافی است اما برای ادامه کار وخط تولید لازم است ضایعات حاصل از صنایع بزرگ تر مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع در فرآیند تولید الیاف موردنیاز برای دوخت تنها یک پیراهن بیش از 2700 لیتر آب مصرف می شود. این میزان آب برای مصرف 30 ماه یک انسان کافی است. اما فرآیند مورد استفاده در کارخانه Nanollose قادر است توده های زیستی مختلف از ضایعات صنایع نوشیدنی گرفته تا غذای مایع را با استفاده از مقادیر ناچیزی آب، انرژی و زمین، در یک فرآیند ساده به الیاف پارچه تبدیل کند.

این محققان اولین مرکز تولید ابریشم مصنوعی و ویسکوز جهان را که بدون نیاز به گیاهان فعالیت می کند، در ونکوور کانادا راه اندازی کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала