غیبت مشکوک محمد بن‌سلمان، آیا او مرده است؟

© wikipedia / Sent via OTRSغیبت مشکوک محمد بن‌سلمان، آیا او مرده است؟
غیبت مشکوک محمد بن‌سلمان، آیا او مرده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
غیبت نزدیک به 30 روزه محمد بن‌سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان مشکوک به نظر می‌رسد و از بروز حادثه‌ای حکایت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از کیهان، غیبت نزدیک به 30 روزه محمد بن‌سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان مشکوک به نظر می‌رسد و از بروز حادثه‌ای حکایت می‌کند که تلاش می‌شود از میدان دید دیگران پنهان بماند.

شنبه‌شب اول اردیبهشت ماه جاری (21آوریل 2018) خبرگزاری‌ها از یک درگیری شدید در ریاض خبر دادند. فیلم‌ها و تصاویری که از محل درگیری مخابره شده بود به وضوح از تردد ‌تانک‌ها و زره‌پوش‌ها در اطراف کاخ سلطنتی آل‌سعود حکایت می‌کرد و صدای تبادل آتش با سلاح سنگین میان گارد سلطنتی و گروهی که هنوز هویت آنها فاش نشده است شنیده می‌شد.

این درگیری برای چند ساعت پیاپی ادامه داشت. بعد از وقوع حادثه و با تاخیری سؤال‌برانگیز (فردای آن روز)، مقامات سعودی در یک گزارش رسمی اعلام کردند که یک پهپاد در آسمان اطراف کاخ دیده شده بود که با پدافند هوایی منهدم شد! و توضیح ندادند که آیا چند ساعت تیر‌اندازی با سلاح سنگین و حضور ‌تانک‌ها و زره‌پوش‌ها برای مقابله با یک پهپاد بوده است؟!

محمد بن‌سلمان به حضور مداوم در رسانه‌ها و مصاحبه‌های پی در پی با شبکه‌های خبری شهرت داشت به گونه‌ای که تقریبا هیچ روزی نبود که تصویر و یا اظهار نظری از وی در رسانه‌ها نباشد. با این حال غیبت کامل 27 روزه بن‌سلمان در رسانه‌ها و بی‌خبری مطلق از حضور او در بازدید از فلان مرکز یا افتتاح فلان ساختمان و… که تقریبا همه روزه مواردی از آن دیده و مخابره می‌شد را نمی‌توان تصادفی و عادی تلقی کرد!

دو هفته قبل مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفری ناگهانی به ریاض رفت و خبرگزاری‌ها به نقل از مقامات سعودی از ملاقات و گفت‌و‌گوی او با محمد بن‌سلمان خبر دادند! اما برخلاف معمول هیچ تصویری از این ملاقات مخابره نشد! تا آنجا که برخی از منابع خبری در انجام این ملاقات تردید کردند!

قطر نیز که در برخورد با عربستان از روش کج‌ دار و مریز استفاده می‌کرد و در تلاش بود تا پیوندش با آل‌سعود به طور کامل قطع نشود، ولی اخیرا با صراحت اعلام کرده است که هیچیک از شروط عربستان —بن‌سلمان- را نمی‌پذیرد. این حرکت قطر نیز از حادثه‌ای در حاکمیت آل‌سعود خبر می‌دهد که می‌تواند حذف بن‌سلمان نتیجه آن باشد.

و اما، آنچه شواهد و قرائن یاد شده را از احتمال به قطعیت نزدیک می‌کند یک خبر به کلی سرّی است که از سرویس اطلاعاتی و امنیتی یکی از کشورهای عربی منطقه درز کرده. این سرویس اطلاعاتی در گزارش محرمانه خود برای مقام عالی کشور متبوع خویش با قاطعیت آورده است که در جریان درگیری‌های شنبه شب ریاض- اول اردیبهشت/21 آوریل- حداقل دو گلوله به محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان اصابت کرده و احتمال اینکه از دنیا رفته باشد نیز وجود دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала