بلوکه شدن تحریم های آمریکا علیه ایران در قلمرو اتحادیه اروپا

© Sputnik / Alexey Vitvitskyآغاز روند بلوکه شدن تحریم های آمریکا علیه ایران در قلمرو اتحادیه اروپا
آغاز روند بلوکه شدن تحریم های آمریکا علیه ایران در قلمرو اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیسیون اروپایی امروز اولین بسته تدابیر برای دفاع از شرکت های اتحادیه اروپا در ایران در مقابل تحریم های آمریکا را به تصویب رسانده و روند لغو اعتبار حقوقی آنها در قلمرو اتحادیه اروپا را راه اندازی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در مقدمه بیانیه اتحادیه اروپا گفته می شود کمیسیون اروپایی این تدابیر را در راستای پیروی از تصمیم نشست غیر رسمی سران اتحادیه اروپا در صوفیه در روزهای 16 و 17 ماه مه اتخاذ می کند که به اتفاق آرا گرفته شده است. تدابیر کمیسیون اروپایی برای دفاع از منافع شرکت های اروپایی سرمایه گذاری کننده در ایران است که پیروی خود از برجام را به معرض نمایش می گذارند.
در این رابطه کمیسیون اروپایی و نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی گام هایی در چهار راستا را بر می دارند:
در بیانیه گفته می شود:" گام اول راه اندازی روند رسمی برای تصویب مقررات بلوکه کردن تحریم های آمریکا است که طبق انها اجرای تحریم های برون مرزی آمریکا برای شرکت های اتحادیه اروپا ممنوع می شود و به این شرکت های اجازه می دهد چبران خسارات ناشی از اجرای تحریم ها را از طریق قضایی طلب کرده و اعتبار هرگونه تصمیمات قضایی خارجی در راستای اجرای تحریم های امریکا را لغو می سازد. هدف این اقدامات در دست داشتن همه مکانیزهای لازم تا زمان اعتبار یافتن اولین بسته تحریم های امریکا در روز 6 اوت 2018 است".
راستای دوم تسهیل قاعده واگذاری اعتبارات مالی و تضمینات مالی به طرح های اروپایی در ایران از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا است.
راستای سوم رونق بخشیدن به مشارکت اقتصادی از جمله درزمینه انرژی است و در این رابطه کمیسیون اروپایی به همکاری خود با بخش های گوناگون اقتصاد ایران و کمک به این کشور از جمله در بخش انرژی شدت خواهد بخشید و این کمک از حمله موسسات کوچک و متوسط را در بر خواهد گرفت. به عنوان گام اول میگل آریاس کانیته، کمسیر اروپایی در زمینه انرژی درروزهای آخر این هفته میلادی به تهران سفر خواهد کرد.
چهارم اینکه کمیسیون اروپایی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه می کند مکانیزهای پرداخت های بانکی مستقیم به بانک مرکزی ایران بدون بانک های خارجی واسطه را ایجاد کنند که در اجرای این پرداخت ها (مثلا برای پرداخت بهای نفت) در صورت اعمال تحریم های امریکا کمک خواهد کرد. یه گفته منابع اروپایی این تدبیر می تواند گام اول در راستای حذف دلار در تجارت اروپا با ایران شود.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی به جای برجام نیز اشاره نمود.
روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در هر ده گزارش خود تاکید کرده که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند.

موگرینی: برجام برای امنیت اروپا استراتژیک است - اسپوتنیک ایران
موگرینی: برجام برای امنیت اروپا استراتژیک است

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала