توافقنامه موقت تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران

© Fotolia / aaastocksتوافقنامه موقت تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران
توافقنامه موقت تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توافقنامه موقت تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در جریان کار همایش اقتصادی آستراخان به امضا رسید.

به گزارش اسپوتنیک، این سند مرحله اول در روند تشکیل بازار آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران است. توافق حاصله کاهش یا لغو حقوق گمرکی واردات انواع بسیار زیادی از کالاها را در نظر می گیرد. اجرای این توافقنامه امکان خواهد داد حجم تجارت متقابل که طی سال گذشته 2.7 میلیارد دلار بود، بطور محسوسی افزایش یابد.

امضای موافقتنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری ایران با اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
موافقتنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
تیگران سرکیسیان، رئیس هیئت مسئولان کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد:" در توافقنامه موقت مکانیزم ثمربخش حل مسائل مورد اختلاف از جمله داوری در نظر گرفته شده است. طرفین داوران را تعیین کرده و از جمله درباره محل داوری به توافق می رسند. همچنین کمیته مشترک در سطح مقامات مسئول عالی رتبه طرفین تشکیل شده و برقراری گفتگوی اقتصادی درنظر گرفته شده است".
تیگران سرکیسیان توضیح داد که توافقنامه موقت برای سه سال منعقد می شود و قرار است طی این مدت طرفین درباره توافقنامه تمام و کمال تجارت آزاد به توافق برسند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه اقتصادی بین المللی تشکیل شده از اول ژانویه 2015 بر اساس اتحادیه گمرکی و فضای اقتصادی متحده (بازار مشترک) است. در حال حاضر روسیه، ارمنستان ، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند روسیه از سال 2018 رئیس دوره ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала