ماتوینکو: خروج آمریکا از برجام، اشتباهی بزرگ با عواقب خطرناک است

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر ماتوینکو: خروج آمریکا از برجام، اشتباهی بزرگ با عواقب خطرناک است
ماتوینکو: خروج آمریکا از برجام، اشتباهی بزرگ با عواقب خطرناک است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس بین المللی انرژی اتمی با کنترل سخت بر ایران، حتی یک مورد از تخلف را از سوی ایران در عدم پایبندی به توافقنامه برجام را نیافته است.

 والنتیتا ماتوینکو، سخنگوی شورای فدراسیون روسیه درمصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک خروج آمریکا را نقد کرد و عواقب ناشی از اقدام یک طرفه برای خروج از توافق هسته ای را بسیار خطرناک و موجب تضعیف اعتبار سازمان های بین المللی دانست.

ماتوینکو گفت که امضای توافقنامه برجام هنوز هم به عنوان بزرگترین پیروزی دیپلماسی بین المللی میباشد، و در منع گسترش سلاح های هسته ای در جهان نقش بزرگی دارد: "(امضای برجام) یک کار بسیار طولانی و سخت بود، مذاکره ای با یک پروسه پیچیده، و تلاش زیادی برای برجام انجام شد. اما مهمتر از همه، نتیجه موفق آن بود: این توافق نامه با موفقیت کار کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی با کنترل سخت و انطباق با شرایط توافق ایران، هیچ اختلالات یا حتی یک مورد از تخلف را نه از سوی ایران و نه از سوی کشورهای امضا کننده این توافقنامه نیافته است.

واقعیت این است که آمریکا به طور یکجانبه از توافقنامه کناره گیری کرده است. نه تنها روسیه، بلکه در بسیاری از کشورها، خروج آمریکا را ، یک اشتباه بزرگ، مملو از عواقب جدی و پیچیده شدن وضعیت بین المللی می دانند که می تواند تاثیر منفی بر گسترش سلاح های هسته ای داشته باشد. حال در خاورمیانه بسیاری کشورها تمایل به داشتن سلاح هسته ای دارند. این اقدام، تنها خروج یک طرفه  ایالات متحده از "توافقنامه برجام" نیست. این یک توافق چند جانبه است، که توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است، و به عنوان یکی از مهم ترین توافق نامه های بین المللی است. بنابراین، چنین خروجی از توافق نامه، نقض گسترده حقوق بین المللی است. من معتقدم که با چنین اقداماتی، واشنگتن عدم مسئولیت خود را نشان می دهد. ما نمی دانیم در آینده چه اتفاقی می افتد: شکستن اعتماد، موجب ایجاد بی ثباتی سیاسی می گردد".

رئیس شورای فدراسیون در ادامه معتقد است که ایالات متحده سخن از یک توافق جدید با ایران دارد، اما باید  قبل از خروج از برجام این سند جدید را ارائه می کرد: "ما از خودمان می پرسیم، به چه دلیل، و چه چیزی خروج نیروهای آمریکایی از برجام را مستدل می سازد؟ و علاوه بر این، این سند توسط باراک اوباما امضا شده است، جهان حتی یک بار نیز از عدم پایبندی ایران به برجام چیزی نشنیده است.

آمریکا می گوید ما به توافقنامه جدید با ایران نیاز داریم. اما حتی اگر فرض کنیم که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا افکار و ایده های جدید با شرایط جدید داشته باشد، اول باید آن را مطرح نمود. اما پیش از آن نباید نظم توافق نامه قبلی را از بین برد".

در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود.

روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала