عدم حضور نیمی از مدعوین مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در اورشلیم

© AFP 2023 / Thomas Coexعدم حضور نیمی از مدعوین افتتاحیه سفارت آمریکا در اورشلیم
عدم حضور نیمی از مدعوین افتتاحیه سفارت آمریکا در اورشلیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمتر از نیمی از مقامات خارجی دعوت شده به مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس، این دعوت را پذیرفته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، در حدود ۳۰ دیپلمات خارجی دعوت شرکت در مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس را که قرار است در روز یکشنبه (۱۳ مه) برگزار شود، پذیرفته‌اند. این دعوت از جانب وزارت امور خارجه اسرائیل از دیپلمات‌های ۸۶ کشور صورت گرفته است. چهار روز پیش از برگزاری این مراسم، حتی کمتر از نیمی از مدعوین به این دعوت پاسخ مثبت داده‌اند.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، امانوئل ناهشون، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در ۹ ماه مه اظهار کرد: تاکنون ۳۰ تن از ۸۶ سفیر دعوت شده، به این دعوت پاسخ مثبت داده‌اند و تعداد زیادی از آنان هنوز پاسخی نداده‌اند و امیدواریم که همه سفرا در این مراسم حضور پیدا کنند.بر اساس گزارش هاآرتص، ۱۲ کشور تاکنون حضور در این مراسم را به دلیل زمان آن یا مسائل دیگر رد کرده‌اند. استرالیا، آلمان، ایرلند، مالت، مکزیک، پرتغال، لهستان، روسیه، سوئد و مصر از جمله کشورهایی هستند که دیپلمات‌هایشان عدم حضور در این مراسم را اعلام کرده‌اند.

سفارت‌های مجارستان، جمهوری چک و بلغارستان که با اقدام آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس مخالف بودند، در اقدامی غافلگیرکننده حضور در این مراسم را پذیرفته‌اند اما رومانی و اتریش که روابط دوستانه‌ای با دولت اسرائیل دارند هنوز به این دعوت پاسخ نداده‌اند.

ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که مشاوران او نیز هستند و همچنین استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و مقاماتی دیگر از آمریکا نیز در این مراسم شرکت خواهند کرد.

شبکه تلویزیونی هاداشات اسرائیل در ۹ ماه مه گزارش کرد که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان که با این اقدام مخالفت کرده‌اند، این مراسم را بایکوت می‌کنند.

این شبکه به نقل از یک منبع دیپلماتیک اظهار کرد: کمی عجیب است که ما را به مراسمی دعوت کنند که با آن مخالفیم و آن را محکوم کرده‌ایم. آمریکایی‌ها هوشمندتر بودند و می‌دانستند که برای جلوگیری از شرمنده شدنشان باید ما را دعوت نکنند.

این مراسم در شب قبل از نخستین روز گشایش رسمی این سفارت برگزار می‌شود. حدود ۸۰۰ مهمان به این مراسم دعوت شده‌اند که "رهبران دینی و تاجران، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و نمایندگان دولت آمریکا" از جمله آنان هستند. همچنین نمایندگانی از دولت و رهبران سیاسی اسرائیل نیز به حضور در این مراسم دعوت شده‌اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала