پروتزهای دندانی ضد قارچ

© Fotolia / dimitriyپروتزهای دندانی ضد قارچ
پروتزهای دندانی ضد قارچ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این دندان ها با ترشح داروی ضد قارچ مانع از عفونت می شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ساینس دیلی، محققان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به تولید پروتزهای دندانی شده اند که با ترشح داروی ضد قارچ، از عفونت های قارچی جلوگیری می کند

شایع ترین مشکل افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می کنند، استوماتیت ناشی از دندان مصنوعی است. استوماتیت یا ورم مخاط دهان و لثه نوعی عفونت قارچی است. محققان برای حل این مشکل با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی دندان هایی تولید کرده اند که داروهای ضد قارچ ترشح می کند.

این دندان ها توسط محققان دانشگاه بوفالو آمریکا و از جنس PMMA تولید می شوند. در لایه خارجی دندان، میکروکره های زیست تخریب پذیری وجود دارد که محتوی داروی ضد قارچ Amphotericin B هستند. میکروکره ها نه تنها از دارو در برابر دمای چاپگر محافظت می کنند، بلکه دارو را به تدریج وارد دهان می کنند.

این پروتز ها در آزمایش های بالینی در ریشه کنی قارچ بسیار موثر گزارش شده اند، البته میزان انعطاف پذیری آنان 35 درصد کمتر از پروتزهای عادیست که محققان در تلاشند با استفاده از الیاف شیشه و نانولوله های کربنی این مشکل را برطرف کنند. قیمت مقرون به صرفه، سرعت در تولید دندان و نهایت سازگاری با استخوان های دهان، از دیگر مزایای تولید دندان با فناوری چاپ سه بعدی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала