گزارش و تحلیل

آیا ایران به اسرائیل حمله می کند؟ یا هنوز صبر دارد؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر آیا ایران به اسرائیل حمله می کند؟ یا همچنان صبور است
آیا ایران به اسرائیل حمله می کند؟ یا همچنان صبور است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا ایران انتقام خون 7 مستشار ایرانی کشته شده در حمله شب گذشته اسرائیل به سوریه را خواهد گرفت؟

به گزارش اسپوتنیک، صبح روز دوشنبه نهم آوریل چند موشک به فرودگاه نظامی تیفور در استان حمص سوریه شلیک شد که سامانه پدافند هوایی سوریه آن‌ها را نابود کرد. در مجموع 8 موشک به پایگاه هوایی تیفور شلیک شد که در پی آن شماری کشته و زخمی شده‌اند. در این حمله هوایی 7 تن از مستشاران ایرانی نیز جان خود را از دست داده اند. وزارت خارجه ایران این اقدام از طرف اسرائیل را محکوم کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حمله هوایی اسرائیل گفت: «تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور و مغایر با تمامی قوانین و موازین بین را المللی است که تنها شرایط بحرانی در سوریه و معادلات منطقه را پیچیده تر می کند». 

حال بسیاری در انتظار واکنش ایران هستند، آیا ایران حمله نظامی خود به اسرائیل را انجام خواهد داد؟

آقای حسن شمشادی، مفسر نظامی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و خبرنگار سابق  صدای و سیما در سوریه و عراق در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک به سوال فوق پاسخ می گوید. 

برنده جنگ ایران و عربستان از دید اسرائیل - اسپوتنیک ایران
برنده جنگ ایران و عربستان از دید اسرائیل

-  اقدامات ایران علیه اسرائیل به این حمله چه خواهد بود: آیا تهران به اسرائیل حمله خواهد کرد، و یا اینکه همچنان صبر پیشه خواهد نمود؟

"در وهله اول، این روزها شامل پیروزی های متعدد ارتش سوریه بر تروریست ها بوده ایم، پیروزی بزرگ ارتش سوریه در غوطه شرقی پس از 5 سال و همچنین منطقه دوما نزدیک به پایتخت و پیروزی ارتش سوریه بر جیش الاسلام رخ داده است. اگر چه در ابتدا نیروهای جیش الاسلام در دوما موافق به مذاکرات بودند، تا نیروهای خود را از حومه دمشق پاکسازی کنند، اما به دلیل فشار سعودی ها این کار را نکردند. در نتیجه روسیه بیانیه داد که احتمال زیاد استفاده از مواد شیمیایی در سوریه زیاد است، هشدار روسیه بر اساس وهم نبود، طبیعتا روسیه اطلاعاتی داشته است که این بیانیه را صادر نمود. و مسئله این است که 6 سال پیش تروریست ها این روش را نیز استفاده کردند، هر بار تروریست ها در منطقه ای از سوریه شکست خورده اند، از حملات شیمیایی استفاده کردند تا افکار عمومی را جریحه دار نمایند/ سپس آمریکا، انگلیس، فرانسه وارد عمل شدند و بر علیه سوریه در شورای امنیت بیانیه دادند.

در نتیجه این هیاهوها، اسرائیل نه به طور مستقیم به حریم هوایی سوریه حمله کرد. و پایگاه نظامی هوایی T4 را مورد هدف خود قرار داد. بمباران پایگاه نظامی تی چهار به نظر می رسد به دلیل تلافی بمب افکن اف 16 اسرائیل در اواخر سال پیش می باشد. این اولین حمله هوایی نیروهای سوریه به مواضع اسرائیل بوده است.

هدف دوم از حمله هوایی اسرائیل به سوریه، تنبیه ارتش سوریه بود، زیرا به این بهانه می خواهند بگویند که سوریه از پایگاه تی چهار برای حملات شیمیایی استفاده می کند. این یک دروغ بسیار بزرگی است، این پایگاه محل استقرار پهپادهای شناسایی است. طبیعتا شهادت 7 مستشاران ایرانی در آن پایگاه موجب مصر تر ایران در کمک به ارتش سوریه می باشند. من نمی توانم بگویم که نیروهای اسرائیلی مطمئن بودند که ایرانی ها آنجا بودند یا نه. زیرا اسرائیل چند سال پیش در سوریه خودرویی را مورد هدف قرار دادند که موجب کشته شدن سرداران سپاه ایران به شهادت رسیدند، هراس داشتند. اسرائیل از واکنش حزب الله و ایران در آن سال ترسید و مسئولیت این

بارها ارتش اسرائیل نشان داده است هر بار که تروریست ها در موضع ضعف بوده است، اسرائیل به آنها کمک کرده است.

 اسرائیل می خواهد با استفاده از هیاهوهای دروغ استفاده از مواد شیمیایی بهانه ای برای کمک به تروریست ها و حمله به سوریه را پیدا کند. این اقدامات موجب عدم ایجاد خلل در ارتش سوریه و متحدان آنها در مبارزه با تروریست ها می شود.  

ساقط کردن اف 16 اسرائیل توسط ارتش سوریه، نشان می دهد که کشوری به طور مستقیم به سوریه حمله نکنند. اسرائیل در نتیجه این بار از لبنان به سوریه حمله نمود، این اقدام تجاوز به حریم لبنان هم محسوب می گردد. این از نظر عرف بین الملل درست نیست و جا دارد در شورای امنیت به این موضوع رای منفی دهند، گرچه هیچگاه آمریکا و فرانسه این کار را نمی کنند.

من نمی توانم بگویم که این حمله از سوی کشور لبنان و ارتش لبنان با اسرائیل در این زمینه  و در حمله به سوریه همکاری کرده است. این مسئله شاید به دلیل حضور سعودی ها در لبنان و فشار بر ایران برای عدم حمایت از حزب الله لبنان باشد. حال سوال پیش می آید اگر نیروهای سوریه بر اسرائیل حمله می کرد، موضع کشورهای جهان چه بود؟

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала