ایران در فهرست کشورهای واردکننده سلاح

© Sputnik / Sergei Mamontovعربستان دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان است
عربستان دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گاردین نیمی از تسلیحات صادراتی آمریکا در 5 سال گذشته به منطقه جنگ زده خاورمیانه وارد شده است. براساس گزارش جدید، عربستان سعودی دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان و عمده ترین مشتری تسلیحات آمریکایی است.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)  در گزارشی اعلام کرد میزان واردات و صادرات سامانه های تسلیحاتی سنگین بین سال های 2013 تا 2017 در مقایسه با دوره پنج ساله پیش از آن، حدود 10 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده تداوم روند صعودی صادرات سلاح در دو دهه گذشته است.

آمریکا که بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان است، در پنج سال گذشته میزان فروش و صادرات تسلیحات خود را 25 درصد افزایش داده است. واشنگتن به 98 کشور در سراسر جهان سلاح صادر می کند و بنابراین، یک سوم کل صادرات تسلیحات در جهان را به خود اختصاص داده است.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است که در مجموع میزان صادرات تسلیحاتی این کشور در بازه زمانی مذکور 7.1 درصد کاهش یافته است. میزان صادرات سلاح آمریکا 58 درصد بیشتر از میزان صادرات سلاح روسیه است. فرانسه، آلمان و چین نیز در میان 5 صادرکننده بزرگ سلاح در جهان هستند. همچنین انگلیس ششمین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است.

در مقابل جایگاه ایران در میان کشورهای واردکننده سلاح در نوع خود قابل توجه است. ایران که از دیرباز رقیب منطقه‌ای عربستان سعودی به حساب می آمده است، تنها 1 درصد از واردات سلاح به کشورهای خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این کشور که یکی از قدرت های بلامنازع منطقه خاورمیانه است، حتی در فهرست 40 کشور بزرگ واردکننده سلاح در جهان نیز حضور ندارد. ایران درصدی از هزینه هایی که کشورهای عربی صرف خرید سلاح می کنند را برای خرید تسلیحات هزینه نمی کند. در واقع ایران برای گسترش قدرت نظامی‌اش به توانایی های خود وابسته است.

لازم به ذکر است که هند نیز یکی از بزرگترین واردکنندگان سلاح در جهان است که بیشترین تسلیحات خود را از روسیه خریداری می کند. مصر، امارات و چین نیز در میان پنج واردکننده تسلیحاتی عمده جهان قرار دارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала