کارشناسان روسی به تاسیسات هسته ای ایران در فردو می روند

© Sputnik / Sergey Kazakکارشناسان روسی به تاسیسات هسته ای ایران در فردو می روند
کارشناسان روسی به تاسیسات هسته ای ایران در فردو می روند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا پایان این هفته، متخصصان روسیه مسئول راه اندازی سانتریفیوژ به تأسیسات هسته ای فردو می روند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه، کارشناسان روسی که مسئول راه اندازی سانتریفیوژ برای تولید ایزوتوپ های پایدار هستند، قبل از پایان هفته به تأسیسات هسته ای فردو به ایران می روند.

این منبع آگاه در پاسخ به سوال زمان ورود متخصصان روسی به ایران گفت: "یک گروه از کارشناسان روسی تا پایان هفته به ایران می روند"، —

پیش از این، وزارت امور خارجه ایران اعلام نموده بود که "قطعات و تجهیزات تحت این قرارداد جهت طراحی ایزوتوپ پایدار به شرکت مسئول ایرانی تحویل داده شده است". از سوی دیگر، این وزارتخانه تایید کرد که یک گروه از کارشناسان روسیه به زودی به تاسیسات فردو در نزدیکی قم می روند.

به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه ایران: "در حال حاضر، ارسال این تجهیزات به فردو برای شروع نصب و راه اندازی ذخیره می شود. زیرساخت های مربوطه نیز در حال آماده سازی است". در گزارش سه ماهه هشتم اجرای برجام این موضوع مطرح شده است. از سوی دیگر، در آینده نزدیک هیئت روسی به عنوان مسئول نصب تجهیزات به تاسیسات فردو جهت راه اندازی و تست اجرای تجهیزات سانتریفیوژ می روند"

گفتنی است پیش از این رئیس سازمان انرژی اتم اعلام نمود که فعالیت‌های جدیدی در فردو پیش‌بینی کرده ایم از جمله تولید ایزوتوپ‌های پایدار که مقدمات آن فراهم شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: خیلی از کارهای علمی این پروژه با همکاری روس‌ها انجام شده و قرار است در قالب این پروژه تغییراتی در ماشین‌های سانتریفیوژهای IR۱ ایجاد شود تا بتوانند ایزوتوپ‌های پایدار تولید کنند.

تأسیسات هسته‌ای فُردو با نام رسمی مرکز هسته‌ای شهید علی‌محمدیِ تاسیساتی است که به منظور غنی‌سازی اورانیوم در 25 کیلومتر  مسیر قم به تهران ساخته شده‌است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала