آیا اجرای معامله قرن نزدیک است؟

© AFP 2023 / THOMAS COEXآیا اجرای معامله قرن نزدیک است؟
آیا اجرای معامله قرن نزدیک است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عبدالله دوم پادشاه اردن اعلام کرد که هیچ روند مسالمت آمیزی، بدون آمریکا، امکان پذیر نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رای الیوم، پادشاه اردن در سایه توطئه‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که هیچ راهکار مسالمت آمیز بدون حضور آمریکا در فلسطین اشغالی امکان پذیر نخواهد بود. گزارش مذکور به بررسی این نکته می پردازد که آیا این اظهارات نشان دهنده نزدیک شدن زمان اجرایی طرح موسوم به "معامله قرن" است؟

عبدالله دوم پادشاه اردن اعلام کرده است که هیچ روند مسالمت آمیز یا راه حل صلح آمیزی برای هر درگیری‌های عربی — اسرائیلی بدون مشارکت و نقش آمریکا امکان پذیر نیست.  وی بر اهمیت تلاش برای اعتمادسازی میان فلسطینیان و آمریکا تاکید کرد تا مقدمات بازگشت آمریکایی‌ها و فلسطینی‌ها و اسرائیل به میز مذاکرات به وجود آید.

 بیش از ربع قرن است که عرب ها و فلسطینی ها تمامی تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا قرار داده‌اند و  فرستادگان این کشور را به حضور می پذیرند و در کنفرانس‌های آن شرکت می‌کنند و تمامی دستورات آمریکا را اجرا می‌کنند. اما نتیجه این اقدامات چه بوده است؟

پادشاه اردن در همین گفتگو نسبت به اعتقاد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به راهکار تشکیل دو دولت ابراز تردید کرد. این تردید واقعا جای خود را دارد.

مهمتر از همه اینکه معامله قرن که دونالد ترامپ با قدرت به دنبال تحمیل آن به طرف فلسطینی است، اخیرا به سرعت به اجرا گذاشته شده است. معامله‌ای که بر اساس سند ارائه شده از سوی صائب عریقات  دبیر کمیته مرکزی جنبش آزادیبخش فلسطین شامل 13 بند است که بند اول آن به رسمیت شناختن اورشلیم به پایتختی اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر و انتخاب شهر ابو دیس به پایتختی دولت آینده فلسطین است،  آنهم به شرط اینکه دولت فلسطین دولتی بدون سلاح و تمامیت ارضی بوده و حتی قدرت تسلط بر مرزهای خود را نداشته باشد. علاوه بر این که در این شرایط باید فلسطینی‌ها و عرب‌ها، اسرائیل را به عنوان وطن ملی برای یهودیان تمام دنیا بپذیرند و موضوع آب‌های منطقه‌ای و حریم هوایی و موج های الکترومغناطیسی و امنیت فلسطین اشغالی نیز همچنان در دست اسرائیل باقی بماند و حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین های اشغالی نیز به اراضی اشغالی سال 1967 منحصر شود.

این معامله اگر ماهیت اصلی روند مسالمت‌آمیز از دیدگاه دولت کنونی آمریکا باشد، توهین به  امت عربی و اسلامی به شمار می‌رود و باید به صورت جدی با آن مقابله شود،  چرا که پذیرش میزبانی آمریکا از روند مسالمت‌آمیز به عنوان پذیرش این طرح خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала