حمایت فرانسه از ایران: تهران به برجام پایبند بوده

© REUTERS / John Thys/Poolحمایت فرانسه از ایران: تهران به برجام پایبند بوده
حمایت فرانسه از ایران: تهران به برجام پایبند بوده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیگر طرف‌های برجام، هم باید به تعهداتشان عمل کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در آخرین اظهار نظر خود در برابر مقامات آمریکایی گفت: «وقتی روسیه و چین هم از امضاکنندگان برجام هستند چرا دولت ترامپ، مسئولیت تصمیم‌گیری درباره آن را فقط به کنگره آمریکا و اروپا محول کرده است؟"

قبل از این دیدار، لودریان از اینکه دولت ترامپ کشورهای اروپایی را برای «اصلاح برجام» تحت فشار قرار داده، و چنین مأموریتی را به چین و روسیه به عنوان طرف‌های غیراروپایی توافق هسته‌‌ای محول نکرده انتقاد کرد.

این دیپلمات فرانسوی اضافه کرد: «وقتی ایران به این توافق پایبند بوده — این چیزی است که آژانس می‌گوید و ما هیچ دلیلی برای باور نکردن آن نداریم- طرف‌های دیگر بایستی به حرفشان پایبند باشند".

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام:تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

لغو تحریمها علیه ایران متناسب با اقدامات ایران برای از بین بردن برنامه هسته ای اش و در جهت منافع ملی آمریکا خواهد بود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала