واکنش ها نسبت به طرح آمریکا در سوریه

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiحسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مبارزه با تروریسم هنوز به طور نهایی پایان نیافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم،حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با رئیس مجلس سوریه گفت: طرح آمریکایی‌ها توطئه‌ای برای تمامیت ارضی سوریه و منطقه است. البته مبارزه با تروریسم هنوز به طور نهایی پایان نیافته است و باید با همان اراده‌ای که گام‌های اصلی برای محو تروریست برداشته شد، در این مسیر تلاش کنیم».

رئیس جمهور با محکوم کردن حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و طراحی‌های آمریکا برای آینده این کشور، گفت: طرحی که آمریکایی‌ها اخیرا برای سوریه در ذهن دارند، برخلاف قواعد بین‌المللی و توطئه‌ای برای تمامیت ارضی، امنیت سوریه و منطقه است. باید تلاش کنیم تا آوارگان سوری هر چه زودتر به وطن خود بازگشته و روند بازسازی‌ها در این کشور آغاز شود که در این راستا جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه قرار دارد. روند مذاکرات و اقدامات سیاسی که از سوچی آغاز شده باید تا احقاق حق و تامین اراده ملت و دولت سوریه پیگیری شده و ادامه یابد».

حموده یوسف صباغ رئیس مجلس با اشاره به اقدامات و توطئه‌های آمریکا برای کشورهای منطقه و تصمیم این کشور برای حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، گفت: سوریه رسماً خواسته  است که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند و هرگز موافق حضور آنها در خاک سوریه نیستیم.

© AFP 2023 / Atta Kenareبهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی بیان داشت: «اعلام تشکیل نیروی مرزی جدید آمریکا در سوریه، مداخله آشکار در امور داخلی این کشور و موجب تشدید بحران است.»
وی افزود: تصمیم مقام‌های ایالات متحده آمریکا درباره تشکیل یک نیروی مرزی جدید در سوریه، مصداق عینی مداخله آشکار در امور داخلی کشورهاست که علاوه بر پیچیده‌تر کردن بحران سوریه، موجب بی ثباتی و اشتعال بیشتر زبانه‌های آتش در این کشور خواهد شد.
قاسمی خاطر نشان کرد: «موضوع قابل تامل این است که این رویکرد و تصمیم آمریکایی‌ها در زمانی آشکار می‌شود که ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن، پیروزی‌های قابل توجه و بزرگی در مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و النصره به دست آورده‌اند.»
این مقام ایرانی توضیح داد: «جمهوری اسلامی ایران همراه با فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه تلاش می‌کنند با گفت‌وگوهای روند آستانه و ایجاد مناطق کاهش تنش، شعله‌های این بحران را مهار کنند و تاکنون نیز دستاوردها و موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید نمود:« هر چند دیر هنگام است، اما زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده آمریکا با تغییر سیاست‌های مداخله جویانه و مخرّب خود در منطقه، در سریع‌ترین زمان ممکن نیروهای خود را از این کشور خارج کند و اجازه دهد مردم این کشور درباره سرنوشت و آینده خود به آنگونه که اکثریت مردم می‌خواهند تصمیم‌گیری کنند.»

 

ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا در عراق و سوریه گفته است که در نظر دارد تا یک نیروی سرحدی سی هزار نفری متشکل از شورشیان و کردها را در شمال شرق سوریه ایجاد کند. هدف از این کار، جلوگیری از سرازیر شدن مجدد تندروان داعش خوانده شده است.

اما این نقشه، واکنش تند حکومت های سوریه، روسیه و ترکیه را برانگیخته و این سه کشور هشدار دادند که چنین کاری به تجزیه سوریه می انجامد. سوریه این نقشه را شدیدا محکوم کرده و گفته است که دمشق اعضای این نیرو را خائن تلقی خواهد کرد.

© Sputnik / Валерий Мельников /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

مسکو نیز گفته است که ایجاد یک منطقه مشخص برای شورشیان، بالاخره باعث تجزیه سوریه خواهد شد. سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که چنین طرحی، یک موضوع جدی است که در خصوص تقسیم سوریه باعث نگرانی می شود.

هاکان چاووش اوغلو معاون نخست وزیر ترکیه تشکیل ارتشی موسوم به نیروهای امنیت مرزی سوریه توسط آمریکا را به شدت محکوم کرد و گفت: «ایالات متحده با پشتیبانی از یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) در واقع تروریست های منطقه را حمایت می کند. نیروهای این تشکیلات تروریستی که شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) محسوب می شود، از پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا برخوردار است».

بنا به گفته یک مقام آمریکایی، ترکیب قومی نیروی امنیت مرزی سوریه با توجه به محل ماموریت اعضای آن تغییر خواهد کرد و در بخش شمالی بیشتر شبه‌نظامیان کُرد و در دره رود فرات در امتداد مرز سوریه با عراق نیز اغلب عرب‌ها مستقر خواهند شد.

© Sputnik / Andrey Steninترکیه
ترکیه - اسپوتنیک ایران
ترکیه

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала