نابودی قوای امنیتی مرزی در شرق سوریه توسط ترکیه

© AP Photo / Pool/Emrah Yorulmazرجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان تهدید کرد «قوای تأمین امنیت مرزی» آمریکایی در شرق سوریه را نابود کند.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه معتقد است که «قوای امنیتی مرزی» در شرق سوریه که توسط آمریکا ایجاد می شود برای امنیت ملی ترکیه خطرناک است.

وزارت خارجه ترکیه تلاش آمریکا برای استقرار قوای تامین امنیت مرزی در شمال سوریه را که آنکارا معتقد است جزو یگان‌های مدافع خلق (نیروهای کرد سوری) هستند محکوم کرد.

تشکیل نیرویی به نام "قوای تامین امنیت مرزی سوریه" بدون مشورت با ترکیه یک اقدام یک جانبه است که در آن موافقت اعضا لحاظ نشده است.

ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد نیرویی از شبه‌نظامیان کرد و عرب بالغ بر 30 هزار نفر در سوریه تشکیل دهد. در حال حاضر آموزش 230 نفر جریان دارد. این نیرو قرار است  از مرزهای مناطق تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (SDF) محافظت کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در واکنش به این اقدام اعلام کرده که نیروهای نظامی این کشور آماده حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه هستند.

اردوغان گفت در روزهای آتی ارتش ترکیه عملیات "سپر دفاعی فرات" را در شمال سوریه که تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) است، آغاز خواهد کرد. او گفت هدف این حمله "پاکسازی مرزهای جنوبی کشور از نفوذ تروریست‌هاست.

اردوغان از همه هم‌پیمانان ترکیه ، بخصوص آمریکا تقاضا کرد از "خواست به حق ترکیه" پشتیبانی کنند. سخنان اردوغان در حالی است که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (SDF) که در شمال این کشور مستقر است از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.

 

رئیس جمهور ترکیه گفت:«نیروی هوایی ما در آینده نزدیک این مسأله را رفع خواهد کرد. عملیات در هر لحظه ای می تواند آغاز شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала