چرا دست و پا خواب می رود؟

© Fotolia / Yuri Arcursخواب رفتگی دست ها
خواب رفتگی دست ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خواب رفتن دست و پا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به تحقیقاتی که در این زمنیه صورت گرفته، حس ناخوشایند خواب رفتن دست و پا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در موارد موقتی و بی‌خطر این حس ممکن است به علت فشار بر یکی از اعصاب به‌وجود آمده باشد. به عنوان مثال وقتی دست زیر سر مانده باشد و شخص به خواب رفته باشد. یا برای مدت طولانی پاها را روی هم انداخته باشد و به یکی از اعصاب پا فشار وارد شده باشد. در هر دو این مثال‌ها حس سوزن‌سوزن‌شدن که معمولا بدون درد است پس از مدت کوتاهی که فشار برطرف شود از بین خواهد رفت.

در سایر موارد خواب رفتن دست و پا ممکن است شدید و مزمن بوده و کارهای روزانه شخص را مختل کند. همچنین خواب رفتن دست و پا می‌تواند همراه با علائم دیگری از قبیل درد، خارش و بی حسی باشد. در این موارد خواب رفتن دست و پا می‌تواند به دلیل آسیب دیدن عصب بر اثر ضربه، فشار مداوم روی عصب، عفونت باکتریایی یا ویروسی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و بیماری‌هایی از قبیل دیابت باشد.

علت های مهمی که نباید از آن غافل شد: سندرم به دام افتادن عصب. بیماری‌های سیستماتی-  انواع اختلالات کلیوی، بیماری‌های کبد، آسیب‌های وریدی و بیماری‌های خونی، عدم تعادل هورمون‌ها (مثل کم‌کاری تیروئید).

کمبود ویتامین ها: ویتامین‌های E ،B1 ،B6 ،B12 و نیاسین (niacin) برای عملکرد سالم عصب،  ازدیاد ویتامین B6 باعث خواب رفتن دست و پا می‌شود.

اختلالات ارثی و جراحات که اغلب مربوط به تروما، تحت فشار بودن اعصاب، خرد شدن عصب‌ها یا آسیب دیدن آنها شده، که منجر به درد عصب می‌شود. مثل دردها و آسیب‌های ناشی از دررفتگی استخوان.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала