پیشگویی زمین لرزه توسط حیوانات

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر پیشگویی زمین لرزه توسط حیوانات
پیشگویی زمین لرزه توسط حیوانات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حیوانات زمین لرزه را پیش از وقوع حس می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک،زلزله از مواردی است که در حال حاضر پیش بینی آن از حیطه توانایی های تکنولوژی خارج است، اگرچه مانند همه عرصه های دیگر، دانشمندان از پا ننشسته اند و همچنان راه های مختلف را آزمون می کنند تا سرانجام مسئله را حل کنند. به همین دلیل پژوهشگران حوزه رفتارشناسی حیوانات هم دست روی دست نگذاشته اند و رفتار حیوانات را پیش از زلزله مطالعه می کنند. به نظر می رسد حیوانات مکانیسم هایی دارند که می توانند زلزله را پیش از وقوع احساس کنند.

نخستین گزارش ثبت شده در رابطه با رفتارهای غیرعادی حیوانات پیش از وقوع زلزله، به سال های 373 پیش از میلاد باز می گردد، در این زمان مشاهداتی مبنی بر ترک لانه از سوی مارها، راسوها و موش ها گزارش شده است، این حیوانات برای فرار از خطرات زلزله، چند روز پیش از وقوع آن، شهر را ترک کردند و پس از آن زلزله ای مهیب شهر هلیس در یونان را لرزاند.

هر زلزله پیش از وقوع علائمی را بروز می دهد که برای جانوران قابل درک است.

افسانه های ژاپنی گربه ماهی ها را جانورانی دارای قدرت پیشگویی زلزله می دانند. ولی حیوانات اهلی نیز می توانند وقوع زمین لرزه را حس کنند. گزارش های زیادی مبنی بر بی خوابی در لانه مرغ ها و بروز رفتارهای عصبی مانند تکان دادن سر و میخکوب شدن در آن ها پیش از زمین لرزه ثبت شده است. سگ ها هم حیواناتی اهلی هستند که می توانند زلزله را احساس کنند، آن ها بی وقفه شروع به پارس کردن می کنند. در برخی موارد گزارش هایی مبنی بر ناپدید شدن سگ های خانگی پیش از وقوع زلزله در دست است که نشان می دهد این جانداران وابسته به انسان، تا چه میزان نسبت به این خطر طبیعی آگاهند و می توانند نسبت به آن واکنش نشان دهند. مارها فرار می کنند. حیواناتی که به صورت گروهی زندگی می کنند، اغلب وقوع زلزله را سریع تر درک می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала