سوء استفاده اسرائیل از اعلامیه ترامپ

© AFP 2023 / Stringerحسن نصرالله رهبر جنبش شیعه لبنانی «حزب الله»
حسن نصرالله رهبر جنبش شیعه لبنانی «حزب الله» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبر «حزب الله» در خصوص چگونگی سوء استفاده اسرائیل از تصمیم ترامپ تعریف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، حسن نصرالله رهبر جنبش شیعه لبنانی «حزب الله» معتقد است که اسرائیل می تواند از تصمیم آمریکا- برسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل- برای گسترش شهرک های یهودی نشین و اخراج فلسطینی ها از آنجا استفاده کند.

وی گفت:«تصمیم ترامپ موجب تسریع آهنگ شهرک سازی اسرائیل در اورشلیم شرقی و بیرون راندن فلسطینی ها از اورشلیم خواهد شد».

رهبر «حزب الله» ابراز نگرانی کرد که مسجد «الاقصی» توسط اسرائیلی ها ویران شود.

اسرائیل اورشلیم را  تنها پایتخت خود می داند که نیم قرن پیش در جنگ با اردن، آن را تصاحب کرد. جهانیان و تا این اواخر آمریکا، آن را پایتخت اسرائیل نمی دانستند و معتقد بودند که این موضوع به عنوان یکی از اصلی ترین مسائل درگیری خاور میانه، باید بر اساس توافق با فلسطینی ها که خواهان برقراری کنترل بر بخش شرقی اورشلیم هستند، حل و فصل شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز ششم دسامبر طی سخنانی در کاخ سفید  اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و به وزارت امور خارجه آمریکا دستور داد که مقدمات انتقال سفارت این کشور از تل آویو را به اورشلیم مهیا سازد. این اقدام برخلاف قعطنامه های سازمان ملل و نظر اکثر کشورهای دنیا از جمله متحدین آمریکا در اروپا و کشورهای عرب و اسلامی است که معتقدند این اقدام آمریکا می تواند چشم انداز حل و فصل مسالمت آمیز مسئله فلسطین و اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد. این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، موجی از واکنش های منفی را در دنیا به همراه داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала