جدال لفظی وزیران خارجه ایران و عربستان در رم

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر جدال لفظی وزیران خارجه ایران و عربستان در رم
جدال لفظی وزیران خارجه ایران و عربستان در رم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران و عربستان، تنش میان خود در منطقه‌ خاورمیانه را به نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم پایتخت ایتالیا کشاندند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، و عادل الجبیر همتای عربستانی وی در آنجا به تبادل اتهامات پرداختند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترناشنال، الجبیر گفت: «نقش مخرب تهران در منطقه و حمایت از تروریسم، از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ آغاز شد».
وزیر خارجه عربستان گفته که «انقلاب اسلامی ایران، مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد و تصور می‌کند که تمام شیعیان متعلق به ایران هستند».
وی درباره ایران افزود: «آسان است که نقش مخرب تهران در کل منطقه را مشاهده کنیم».
الجبیر گفت:«ایران به تروریست‌ها پناه می‌دهد و اقدامات القاعده و داعش را تسهیل کرده است، حزب‌الله را در لبنان تأسیس کرد و آن را در پولشویی و قاچاق مواد مخدر، مورد استفاده قرار می‌دهد».
در مقابل محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاسخ به الجبیر، گفت:« چه کسی از داعش حمایت کرد، با این امید که دولت سوریه را در سه هفته سرنگون کند؟ چه کسی مسئول محاصره کامل قطر است؟»
ظریف در ادامه اتهامات خود علیه عربستان، گفت:« چه کسی به نخست وزیر لبنان فشار آورد که از مقامش کناره‌گیری کند؟»
وی افزود:« ما بر این باوریم که کشورها نیازمند آن هستند که با هم زندگی و همکاری کنند، اما بعضی‌ها به دنبال آن هستند که ما را به حاشیه برانند».
الجبیر پس از اظهارات ظریف گفت:«ما(عربستان) به جز با ایران و کره شمالی، روابط خوبی با همه کشورهای جهان داریم. دوستان ایران به جز بشار اسد و کره شمالی، کدام‌ها هستند؟».
در این زمان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دو طرف را به گفت‌وگو به جای توهین به همدیگر فراخواند.
لاوروف در این زمینه گفت:«اختلاف میان عربستان و ایران را بارها مطرح کردیم، این دو باید با هم گفت‌وگو کنند، این مساله واقعا تأسف آور است».
ایران و عربستان، برای نفوذ بیشتر در منطقه خاورمیانه، به جنگ نیابتی در تعدادی از مناطق روی آورده اند، تنش میان تهران و ریاض، کشورهای غربی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала