در صورتی که کردستان عراق اعلام استقلال کند، ایران مرزش را با آن می بندد

© AP Photo / Vahid Salemiعلی شمخانی گفت: "ایران به عنوان دوست و همپیمان برادران کرد که همواره و در سختترین شرایط در کنار آنها بوده است، برگزاری رفراندم را تامین کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است."
علی شمخانی گفت: ایران به عنوان دوست و همپیمان برادران کرد که همواره و در سختترین شرایط در کنار آنها بوده است، برگزاری رفراندم را تامین کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی شمخانی گفت: "ایران به عنوان دوست و همپیمان برادران کرد که همواره و در سختترین شرایط در کنار آنها بوده است، برگزاری رفراندم را تامین کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است."

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت درباره برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق گفت: "ایران به عنوان دوست و همپیمان برادران کرد که همواره و در سختترین شرایط در کنار آنها بوده است، برگزاری رفراندم را تامین کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است."

او افزود: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد، ترکمن و.. به مرحله پایانی پاک سازی خاک خود از تروریست‌های داعش نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت.

وی مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفاً بدلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرد و اظهار داشت: توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاههای مشترک مرزی خواهد بود.

ناظم دباغ، نماینده دولت اقلیم کردستان عراق در تهران گفت: تهران اخطار داده است در صورتی که همه پرسی ماه آینده باعث یک ایجاد یک کشور مستقل کُرد در شمال عراق شود ایران مرزهای خود با آن منطقه را می‌بندد.

به گفته مفسران کرد، نگرانی تهران از طرح به وجود آمدن یک کشور کردستان دلایل مختلفی دارد، نخست آنکه وجود یک کشور مستقل کُرد بر سر راه کانال ارسال تسلیحات از ایران به سوریه می‌تواند اخلال ایجاد کند. تهران همچنین نگران است که کُردهای ایرانی مخالف حکومت جمهوری اسلامی بتوانند در داخل یک کشور مستقل کُرد پایگاه‌هایی دور از دسترس حملات خود بر علیه آنها داشته باشد. از آن گذشته حمایت آمریکا از یک کشور مستقل کُرد می‌تواند به استقرار نیروهای ارتش آن کشور در مرزهای ایران منجر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала