گزارش و تحلیل

آیا "غلات" کریمه به ایران می روند؟

© Sputnik / Vitaliy Timkiv /  مراجعه به بانک تصاویر آیا ایران از کریمه غلات می خرد!؟
آیا ایران از کریمه غلات می خرد!؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر چه ایران تا کنون الحاق جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نشناخته است، اما تهران تمایل به واردات غلات از شبه جزیره کریمه دارد،. چشم انداز این تجارت چگونه است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سخنان آندری ریومشین وزیر کشاورزی شبه جزیره کریمه، برخی کشورها من جمله: ایران، عربستان سعودی، امارات، سوریه و… تمایل به خرید غلات از جزیره کریمه داردند. به نقل از وزیر کشاورزی کریمه، خوشبختانه در سال جاری شبه جزیره کریمه به رقم بی سابقه تولید 1.744 میلیون تن غلات دست یافته است که این میزان تولید بسیار بی سابقه بوده است. وزیر اقتصادی شبه جزیره کریمه اعلام نمود: "علی رغم اینکه ما به تولیدات زیادی در زمینه غلات رسیده ایم، اما هنوز نتوانسته ایم با شرکت های بزرگ وارد کننده غلات همکاری داشته باشیم، زیرا کریمه تحت تحریم قرار دارد، در نتیجه به سواستوپول و منطقه خلیج کرچ، کشتی های بزرگ باری وارد نمی شوند. اما راه حل این است که صادرات غلات با کشتی های کوچک باری صورت بگیرد".

توربین گازی - اسپوتنیک ایران
توربین های ایرانی برای کریمه

جناب آقای "شعیب  بهمن"  کارشناس سیاسی از تهران و متخصص در همکاری  روسیه-قفقاز-ایران در مصاحبه با خبرگزای اسپوتنیک به مسئله همکاری های تجاری بین شبه جزیره کریمه با ایران، و تاثیر این همکاری های اقتصادی بر سیاست ایران و نگرش این کشور به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه می پردازد. به نقل از ایشان، ایران مسلما از مسئله گسترش روابط اقتصادی کریمه و تهران در زمینه غلات، در قالب همکاری های "ایران و روسیه" استقبال می نماید، اما این امر جدا از مسئله حقوقی به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه است.

-وزیر کشاورزی شبه جزیره کریمه اعلام نموده است که برخی کشورها من جمله: ایران، عربستان سعودی، امارات، سوریه و… تمایل به خرید غلات از جزیره کریمه داردند. ایران تا کنون الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به طور رسمی اعلام ننموده است، همکاری های اقتصادی ایران و شبه جزیره کریمه آیا تاثیری بر به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه به عنوان قسمتی از خاک روسیه دارد؟

دو کشور ایران و روسیه، به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه قابلیت های بالای زیادی در همکاری های اقتصادی با یکدیگر دارند. در سالهای اخیر دو کشور تمایل بیشتری جها گسترش همکاری های اقتصادی بین یکدیگر را دارند. اما این مسئله به معنای به رسمیت شناختن بحث الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه نیست. زیرا به رسمیت شناختن این قضیه دارای یک پرسه قانونی و حقوقی، که قاعدتا" این مساله باید به صورت رسمی و از طریق مجاری و مقامات رسمی کشور ایران مورد تایید قرار بگیرد. اما بحث همکاری های اقتصادی موضوعی است که در سطح پایین تر از به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه محسوب می شود. ایران با توجه به اینکه به تولید کننده مهمی در حوزه غلات تبدیل شده است، در طی سالهای اخیر ایران توانسته است به خود کفایی در زمینه تولید گندم رسیده است. هم اکنون ایران قادر است محصولات کشاورزی خود را به سایر کشورها ارسال نماید. قاعدتا در این راستا ایران و روسیه می توانند همکاری های اقتصادی خوبی را داشته باشند. ولی این مساله به طور کلی باعث به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه به روسیه محسوب نمی گردد، بلکه در سطح "همکاری های اقتصادی بین دو طرفین" مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. احتمال عملی شدن چنین طرح هایی (همکاری های اقتصادی ایران و کریمه در زمینه تجارت غلات) بسیار زیاد است.

-چشم انداز روابط اقتصادی ایران و شبه جزیره کریمه را چگونه می بینید؟

در واقع در قالب همکاری های اقتصادی های روسیه و ایران این مسئله قابل اجرا است، یعنی ایران و کریمه می توانند در زمینه تجارت غلات با یکدیگر همکاری داشتنه باشند. پیش از این نیز، مباحث مختلفی بین همکاری های اقتصادی ایران و روسیه مطرح گردید، این مسائل با استقبال ایران نیز مواجه می شود. زیرا یک سری ظرفیت ها و پتانسیل هایی در شبه جزیره کریمه وجود دارد که ایران می تواند از آن استفاده کند، این به صورت متقابل است، ایران نیز ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه های مختلف اقتصادی، فن آوری، خدماتی و صنعتی دارد که می تواند مورد استفاده ساکنان شبه جزیره کریمه قرار بگیرد.

اما در مجموع روابط اقتصادی بوجود آمده بین ایران و شبه جزیره کریمه می بایست در قالب "روابط کلی ایران و روسیه" مورد بررسی قرار بگیرد. بحث شناسایی و الحاق کریمه به روسیه یک بحث قانونی و حقوقی است، که ممکن است مقامات سیاسی ایران در آینده اقدام به این کار نمایند و این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. اما هم اکنون همکاری های اقتصادی جدا از این مسئله است.

قرارداد میان ایران و روسیه در جهت نصب توربین نیروگاه حرارتی کریمه - اسپوتنیک ایران
قرارداد میان ایران و روسیه در جهت نصب توربین نیروگاه حرارتی کریمه

گفتنی است، پیش از این جناب آقای شعیب بهمن در گفتگو با اسپوتنیک به موضوع ساخت توربین های ایرانی برای شبه جزیره کریمه در قالب همکاری های اقتصادی دو کشور پرداخته بود. در واقع، سرگی چِمِزوف  مدیر عامل  شرکت « روس تخ» روسیه  اعلام نمود: روسیه قصد دارد  قراردادی  در خصوص تحویل توربین برای نیروگاه حرارتی  کریمه با ایران به امضا برساند. در سال 2014 میلادی  پس از  الحاق کریمه به ترکیب فدراسیون روسیه، اقدام تحریم برخی کشورهای اروپایی بر علیه روسیه صورت گرفت.  در سال جاری،  دولت فدراسیون روسیه تصمیم گرفت  برای تأمین نیازهای  انرژتیک شبه جزیره،  نیروگاه های  جدید در  کراسنودار ساخته شوند  تا بتوان  از طریق  پل انرژی  بر خلیج «  کرچ» برق را به کریمه رساند.  بطور همزمان در چارچوب برنامه «  توسعه  اجتماعی — اقتصادی  جمهوری کریمه  و  شهر سواستوپل  تا سال 2020»  ساخت دو نیروگاه دیگر  در کریمه  — نیروگاه های حرارتی در سیمفروپل و سواستوپل- (با ظرفیت کل  940 مگاوات)  تا سال 2018 میلادی  در نظر گرفته شده است.  اما  تحویل دهندگان خارجی  از جمله کارخانه « زیمنس»  از امضای قرارداد  در زمان تحریم  ترسیدند.  بحث جدی بروز کرد.  بهرحال  ایران به کمک روسیه شتافت  و برای تحویل تجهیزات توربین های گازی برای  پروژه های کریمه ابراز آمادگی کرد.

بنابراین با توجه به نظر این کارشناس، در پایان این مقاله می توان نتیجه گرفت که در مجموع همکاری های اقتصادی ایران و کریمه چه در زمینه کشاورزی و تجارت غلات، چه در زمینه های فن آوری و  تکنولوژی من جمله ساخت توربین و کمک به احداث نیروهای برق در کریمه، تمامی این برنامه ها دارای چشم انداز خوبی در آینده است که می تواند باعث توسعه هر چه بیشتر همکاری های این دو کشور در قالب "همکاری های روسیه و ایران" باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала