دمکراسی آمریکا «مرگ بر شاه» آورد!

© AP Photo / Aziz Rashkiمحمدرضا پهلوی
محمدرضا پهلوی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا بدون جلب توجه، بر سیاست دیگر کشورها تأثیر می گذارد.

به گزارش اسپوتنیک، دمکراسی بهترین رژیم برای کل جهان است و آن را باید در تعداد هر چه بیشتری از کشورهای جهان رواج داد. دمکراسی یکی از اصول سیاست خارجی آمریکاست که در سایت وزارت خارجه ایالات متحده  معرفی شده است. امروزه استفاده از تانک و توپ برای رواج دمکراسی دیگر مد نیست و گران است، از اینرو آن را با کمک «نیروی نرم» از طریق سازمان های غیرانتفاعی وارد می کنند. اینکار را می توان در سراسر جهان به انجام رساند: در افغانستان با سازماندهی کلاس های آموزشی برای زنان و در روسیه دیدار با اپوزیسیون.

در تهران این جریان چگونه سازماندهی شد؟

© AP Photo / Carolyn Kasterکشته شدن مسئول پرونده ایران در سیا تکذیب شد
کشته شدن مسئول پرونده ایران در سیا تکذیب شد  - اسپوتنیک ایران
کشته شدن مسئول پرونده ایران در سیا تکذیب شد

تهران، اوت سال 1953 میلادی. شاه محمد رضا پهلوی با اعلام برکناری محمدمصدق ،نخست وزیر، به ناآرامی و تظاهرات گسترده طرفداران وی دامن زد. مردم در میادین فریاد می زدند:« مرگ بر خائن!»«مرگ بر شاه!». کمونیست ها نیز سعی کردند از این هرج و مرج استفاده کنند:طرفداران «سرخ»ها مجسمه شاه و ملکه ایران را برانداختند و ویترین مغازه ها را شکستند.

در آن زمان کمتر کسی می دانست که بسیاری از «شورشگران» هم از طرف خدمتگزاران باوفای شاه و هم کمونیست ها از سرویس های ویژه آمریکا حق الزحمه دریافت کرده بودند. «کودتای نظامی که به سرنگونی مصدق و «جبهه ملی» او انجامید تحت رهبری سازمان سیا در چارچوب اجرای سیاست خارجی آمریکا به انجام رسید. این نقشه در عالی ترین سطح طراحی شده بود». در اسناد آمریکایی که در سال 2013 از حالت محرمانه خارج شدند از این موضوع صحبت می شود.

در واشنگتن نمی خواستند که کمونیست ها در تهران به قدرت برسند و خواهان آن بودند که شرکت های آمریکایی و بریتانیا مالکیت بر معادن نفت ایران را حفظ کنند. از اینرو دست به رواج دمکراسی در ایران زدند.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی نوبت به دمکراتیزه کردن روسیه رسید. برای هر  برنامه ای بودجه خاصی تخصیص داده می شود و این نقشه ها از طریق همان سازمان های غیر انتفاعی پیاده می شوند.

اما در سال های اخیر پول حتی برای «دمکراتیزه کردن» کمتر خرج می شود. دونالد ترامپ هم قصد دارد از این روند پیروی کند و بیشتر به تأمین امنیت و رفاه شهروندان آمریکا توجه کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала