جنگ جهانی سوم از کجا آغاز خواهد شد؟

© Photo / U.S. Air Force/Tech. Sgt. Jason RobertsonАвиаучения над военной базой Военно-Воздушных сил США на острове Гуам
Авиаучения над военной базой Военно-Воздушных сил США на острове Гуам - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جزیره کوچک گوام که مساحت آن بیش از 549 کیلومتر نیست و حدود 160 هزار نفر جمعیت دارد، این روزها به کانون تنش جهانی تبدیل شده و ممکن است جنگ جهانی سوم از آنجا آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، گوام یکی از پایگاه های استراتژیک آمریکا در اقیانوس آرام به شمار می رود و بخشی از نیروهای دریایی ارتش امریکا در این جزیره مستقر هستند.
کره شمالی در تازه ترین تهدید خود علیه آمریکا، هشدار داد پایگاه آندرسن ارتش آمریکا در جزیره گوام را مورد هدف موشک های خود قرار خواهد داد.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور پیام شدید اللحنی برای کره شمالی فرستاده است که کیم جونگ اون رهبر این کشور زبان آن را می فهمد.
تیلرسون گفت: ترامپ می خواست پیامی به کره شمالی بدهد که جلو هرگونه محاسبه غلط پیونگ یانگ را بگیرد. رهبر کره شمالی زبان دیپلماتیک نمی فهمد.
وزیر امور خارجه آمریکا هشدار شدیداللحن دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به کره شمالی را تلطیف کرد و گفت: ترامپ فقط کوشید به زبانی که رهبر کره شمالی درک کند، پیامی قوی بفرستد.
تیلرسون که قبل از ورود به جزیره گوام با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: بعید می داند این جزیره با تهدید قریب الوقوعی از طرف کره شمالی مواجه باشد.
این در حالی است که کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود سرگرم بررسی طرح هایی برای حمله موشکی به این جزیره متعلق به آمریکا در اقیانوس آرام است.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: من فکر می کنم آمریکایی ها باید شب راحت بخوابند و هیچ نگرانی درباره این لفاظی خاص چند روز گذشته نداشته باشند.
ترامپ روز سه شنبه به کره شمالی هشدار داد اگر آمریکا را تهدید کند، با «آتش و خشم» مواجه خواهد شد. این هشدار موجب شد کره شمالی اعلام کند سرگرم بررسی شلیک موشک به گوام است.
تیلرسون گفت: من فکر می کنم رئیس جمهور (ترامپ) فقط قصد داشت تاکید کند که آمریکا توانایی دفاع کامل از خود و متحدانمان را در برابر هرگونه حمله دارد و ما این کار را خواهیم کرد.
وی با اشاره به تحریم های جدید سازمان ملل علیه پیونگ یانگ و اظهارات شدید اللحن رهبران جهان در نشست خود در آسیا افزود: جامعه بین المللی یک هفته کامل درگیر موضوع کره شمالی بوده است.
تیلرسون به خبرنگاران گفت: در واکنش به این، فقط شدت لفاظی های کره شمالی بیشتر و این لفاظی ها بلندتر و تهدیدآمیزتر شده است. بنابراین، من فکر می کنم کاری که رئیس جمهور (ترامپ) کرده ارسال پیامی قوی به کره شمالی به زبانی است که کیم جونگ اون رهبر این کشور آن را درک کند، زیرا او ظاهرا زبان دیپلماتیک را نمی فهمد.
وی همچنین گفت: آمریکا می خواست تصریح کند که توانایی دفاع از خود و متحدانش را دارد و پیونگ یانگ باید از هرگونه محاسبه غلط پرهیز کند.
تیلرسون ابراز امیدواری کرد: فشارهای بین المللی، از جمله با مشارکت چین و روسیه، بتواند کره شمالی را متقاعد کند که در بلندپروازی های هسته ای خود تجدیدنظر و گفتگوی دیپلماتیک را آغاز کند.
مقامات کره شمالی و آمریکا در روزهای اخیر بارها یکدیگر را تهدید کرده اند.
کره شمالی در هفته های اخیر از آزمایش اولین موشک بالستیک خبر داد که می توان به خاک آمریکا برسد. این موضوع بر دامنه تنش ها میان دو طرف افزود.
آمریکایی ها همچنین می گویند کره شمالی برای اولین بار یک کلاهک کوچک اتمی ساخته است که می تواند در موشک های بالستیک مورد استفاده قرار بگیرد.
گوام یک جزیره دور افتاده در اقیانوس آرام است. جزیره در بخش جنوبی اقیانوس آرام که توسط آمریکا اداره می شود و ارتش آمریکا نیز در آن مستقر است.
این جزیره در شرق فیلیپین و اندونزی و در جنوب شبه جزیره کره قرار دارد.
جزیره گوام بخشی از خاک آمریکا نیست اما اداره این جزیره به عهده آمریکاست.
گوام یکی از پایگاه های استراتژیک آمریکا در اقیانوس آرام به شمار می رود و بخشی از نیروهای دریایی ارتش امریکا در این جزیره مستقر هستند.
در صوتی که کره شمالی این تهدید خود را عملی کند احتمال بروز جنگ تمام عیار میان آمریکا و کره شمالی و استفاده از بمب اتمی افزایش یافته است.
جمعیت گوام 160 هزار نفر و مرکز آن شهر آگانا است.
رابطه دولت آمریکا و گوام توسط دفتر امور جزایر در وزارت کشور آمریکا اداره می شود.
گوام یکی از جزیره های تشکیل دهنده جزایر منطقه میکرونزی است. فاصله گوام با هاوایی چهار برابر فاصله اش با فیلیپین است.
زبان ساکنان گوام نیز 38 درصد انگلیسی، 22 درصد چامورو، 22 درصد به زبان های فیلیپینی و بقیه نیز به دیگر زبان های جزایر اقیانوسیه صحبت می کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала