گزارش و تحلیل

جنگ رسانه ای یا زنده به گور کردن یمن!

© REUTERS / Khaled Abdullahجنگ رسانه ای با زنده به گور کردن یمن!
جنگ رسانه ای با زنده به گور کردن یمن! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی، مانع خبرگزاری های ایرانی برای پوشش فاجعه بشری در یمن است. خفقان رسانه ای قاتل مردم یمن هست نه وبا.

به گزارش اسپوتنیک، یمن در حال مرگ رسانه ای است، شعله جنگ در این کشور روز به روز شعله ور تر می شود. این کشور با بزرگترین اپیدمی وبا در جهان دست و پنجه نرم می کند، تا کنون بیش از 400 هزار نفر در این کشور بحران زده، بدون داروی مناسب به وبا مبتلا شده اند. کودکان علاوه بر کمک های دارویی از کمک های غذایی نیز محروم هستند. در واقع این وبا نیست که جان مردم یمن را می گیرد، عدم پوشش رسانه ای این فجایع در یمن عامل مرگ و میر شهروندان بی گناه یمن است.    

با وجود گذشت 2 سال و نیم از فاجعه بشری و قتل شهروندان عادی در یمن، شیوع وبا و دیگر بیماری های خطرناک انسانی، این حوادث توسط خبرگزاری های سراسر دنیا پوشش کامل داده نمی شود. مقصر کیست؟ اسپوتنیک این بار به سراغ دو مقام مسئول از بزرگترین رسانه های خبری در ایران (ایرانا و مهرنیوز) رفته است، تا با استفاده از نظریات تحلیلگران سیاسی ایران، بتواند به راز عدم پوشش رسانه ای بحران انسانی یمن پی برد. 

ارسال سلاح نظامی از ایران به یمن – واقعیت یا دروغ؟ - اسپوتنیک ایران
ارسال سلاح نظامی از ایران به یمن – واقعیت یا دروغ؟

جناب آقای محمد خدادی به عنوان مدیر سازمان خبرگزاری ایران (ایرنا) ضمن محکومیت عربستان بابت فاجعه بشری در یمن، اعلام نمود این خبرگزاری تا کنون موفق به ارسال خبرنگار اختصاصی به کشور یمن نشده است، این خبرگزاری تنها با استفاده از اطلاعات مندرج شده دررسانه های یمنی آن هم با مشکلات فراوان، می تواند پرده از مرگ تدریجی یمن بردارد. از سوی دیگر جناب آقای هانی زاده، سردبیر اسبق خبرگزاری مهر نیوز ضمن محکومیت های سازمان های حامی حقوق بشر، بر عدم امکان ارسال خبرنگار یا روزنامه نگار از سوی این رسانه ایرانی به یمن تاکید می نماید، وی بر حل سریع تر خفقان رسانه ای در این کشور تاکید می ورزد.

آقای محمد خدادی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از تجربیات این خبرگزاری در تلاش برای ارسال خبرنگار به یمن می گوید.

 

  • در رسانه های خبری جهان، اطلاعات موثق و معتبری از بحران یمن وجود ندارد؟ خبرنگاران و خبرگزاری های ایرانی چگونه بحران یمن را تحت پوشش قرار می دهند؟

 

بحران یمن یک بحران عجیب و غریبی در سطح بین المللی است. شاید دنیا دارد نوعی دیگر از رفتار در مقابل مردم بی گناه را تجریه و مشاهده می کند. ما به یک نوعی به قرون وسطی بازگشته ایم. در واقع یمن به عنوان یک کشوری که تحت محاصره قرار گرفته است از همه نظر مورد محاصره قرار گرفته است، محاصره اطلاعاتی و حتی دارو سهم این کشور است.

متاسفانه خلاف تمامی مقررات بین المللی و قواعد بین المللی این کشور تحت محاصره است، آنها اگر می توانستند جلوی اکسیژن را نیز می گرفتند، یعنی هوا را نیز کنترل می کردند. وقتی هواپیمای سازمان ملل اجازه نشستن در این کشور را برای دارو پیدا نمی کند، من نمی دانم باید به چه کسی پناه برد. فقط می توان تاسف خورد زیرا قدرت بازدارنده ای نیز در دنیا وجود ندارد که بتواند جلوی این رفتار غیرانسانی، غیراخلاقی و غیر بشری را بگیرد. برای من بسیار جای تعجب است که ما در قرن بیست و یکم هستیم، این همه کشورهای غربی ندای آزادی خواهی می دهند. این همه سازمانهای حقوق بشری و این همه شبکه های اجتماعی وجود دارد چطور می شود یک مردم را زنده به گور کرد،  و الان این مردم را دارند زنده به گور می کنند.

انتشار جزئيات از حملات 2 ساله عربستان به یمن - اسپوتنیک ایران
انتشار آخرین جزئيات از حملات 2 ساله عربستان به یمن

لذا نه فقط اطلاعات — بلکه دارو، نه فقط دارو- بلکه غذا، نه تنها غذا — بلکه شیرخشک برای بچه ها از شهروندان یمن دریغ شده است، در حقیقت حق حیات از مردم یمن بوسیله قدرت های جهانی سلب شده است. باعث تاسف است که در قرن بیست و یکم که کشورها با پیشرفت های متعددی که کرده اند برای نگهداری و مراقبت از جان حیوانات قانون می نویسند. هیچ قاعده ای نتوانسته است جلوی مرگ مردم یمن که دارند با وبا دست و پا می زنند را بگیرد، متاسفانه من هیچ جوابی ندارم.

 

  • خبرگزاری ایرنا به عنوان یکی از بزرگترین خبرگزاری های ایران، آیا تا کنون توانسته است فعالیت رسانه ای در یمن داشته باشد؟

 

نه متاسفانه ما هر چه تلاش کردیم تا اکنون موفق نشدیم خبرنگاری در آنجا داشته باشیم. ما از خود مردم یمن و رسانه های یمنی به مقداری که آنها بتوانند اطلاعات خود را با ابزراهای اولیه به خارج ارسال کنند را استفاده کنیم. در واقع ما امکان ارسال خبرنگار نداریم.  حتی در آنجا برق و امکانات ارتباطی وجود ندارد، یکی از مشکلات ما این است که تماس با آنها تقریبا" غیرممکن و یا بسیار محدود است. اما ما تلاش می کنیم که بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم. ولی ما به میزانی که از طریق خود رسانه های یمنی و فعالان خود یمنی که در کشورهای مختلف هستند و با خانواده های خود در یمن ارتباط دارند، ما تلاش داریم صدای انسان هایی که در این کشور در بدترین شرایط انسانی ممکن به سر می برند را، به جهان منتقل کنیم.

 

  • در پایان، لطفا" پیام خود را در خصوص بحران یمن برای خوانندگان ما عرض نمایید؟

 

اصابت موشک زلزال۲ به مواضع ائتلاف سعودی در یمن - اسپوتنیک ایران
اصابت موشک زلزال۲ به مواضع ائتلاف سعودی در یمن
من فکر می کنم "بشریت" به خاطر لااقل خودش به داد مردم یمن برسد. بشریت باید برای زنده نگه داشتن نام "انسان"، که بهش افتخار می کند انسان هست به این مردم کمک کند نه به خاطر مردم، یمن بالاخره هر کس به خاطر خودش هم که شده است و به خاطر اینکه این نام ارزشش حفظ شود و کلمه انسان و انساتیت فارغ از هر دین، آیین، قومیت، ملیت، مذهبیت احساس مسئولیت می کند. مسئولیت در برابر یک انسان یا هر کسی که مریض می شود و حتی اگر در زندان باشی یا حکم اعدام داشته باشد وظیفه ماست، ولی این نیست که به او اجازه ندهند دارو به او برسد. یعنی قبل از اعدام یک فرد حتی سلامتش را چک می کنند. وای به حال انسانی که (این کمک ها) حق شهروندی اش است، او زنده است، وقتی مریضی به اسم وبا می گیرد باید به او اجازه بدهند تا دارو در اختیارش قرار بگیرد. من واقعا نمی دانم چه باید گفت و به نظرم کلمات قاصرند از شرح این برش تاریخی که دارد اتفاق می افتد. به نظر من، این ننگی است که همه ما موظف هستیم از نام "بشریت" آن را بزداییم.

از سوی دیگر، جناب آقای هانی زاده، سردبیر اسبق خبرگزاری مهر نیوز در ایران و همچنین به عنوان تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب در نقطه نظرات خود با ابراز تاسف از نگاه دنیا به بحران یمن، خفقان رسانه ای موجود در این کشور خواهان چاره اندیشی برای این امر شده است.

 

  • در کل دنیا اطلاعات موثق و معتبری در خصوص بحران یمن منتشر نمی شود؟ ایران چه تدابیری را در نظر گرفته و آیا خبرنگاران ایرانی اجازه فعالیت در یمن را دارند؟

 

در واقع ایران هیچ گونه فعالیت رسانه ای در یمن ندارد، زیرا یمن از هر سو تحت محاصره عربستان است. ایران بارها تلاش کرده است تا برای کمک به مردم محاصره شده و مورد حمله عربستان مواد غذایی و دارو ارسال نماید، ایران بارها از طریق جمعیت هلال احمر تلاش نموده است تا کمک های بشردوستانه به یمن ارسال نماید، اما عربستان مانع وصول و ارسال این موادغذایی و دارو شده است. فعالیت ایران جنبه انسانی دارد، همین فعالیت نیز بسیار محدود است و رژیم عربستان اجازه نمی دهد که این کمک ها به یمن ارسال شود. ضمن اینکه ایران هیچ گونه دسترسی به رسانه های یمن ندارد و فعالیت آنچنانی ندارد. تنها یک خبرنگار مربوط به حوزه صدای سیما در یمن در اختیار دارد که این فرد موفق می شود گاهی گزارش هایی از وضعیت دردناک مردم یمن ارسال می کند.

 

  • آیا خبرگزاری مهر نیوز اقدام به ارسال خبرنگار و پوشش خبری بحران یمن نموده است؟

 

در گذشته تلاش هایی صورت گرفته است که از طریق اعزام خبرنگار  تا حوادث یمن را پوشش دهد، اما خبرگزاری مهر نیوز موفق به این کار نشد. همچنین سایر خبرگزاری های موجود در ایران در تلاش هستند تا خبرنگار، عکاس و فیلم بردار اعزام نماید. اما شرایط یمن به گونه است که اجازه داده نمی شود خبرنگار ایرانی وارد این کشور شود. به همین دلیل اوضاع دردناک یمن از نظر رسانه های ایرانی پوشش لازم داده نمی شود و بیشتر اطلاعاتی که می رسد بیشتر از خبرگزاری های غربی است.

 

  • در پایان سخنان، شما به عنوان تحلیلگر سیاسی، نظر خود را در خصوص بحران یمن ابراز نمایید؟

 

بحران یمن یک بحران دردناک انسانی است، سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشر امتحان بسیار بدی را پشت سر گذاشتند. زیرا اینکه عربستان سعودی با پرداخت میلیاردها دلار به سازمان های مدافع حقوق بشر این سازمان ها وادار به سکوت می کند. طی این دو سال و چهار ماه که از بمباران یمن توسط هواپیماهای عربستان صورت می گیرد، "سازمان های مدافع حقوق بشر" واکنش مناسبی از خود نشان نداهند. این امر نشان می دهد که این سازمان ها که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند اصلا اهمیتی برای مردم یمن قائل نیست. در واقع آنها بیشتر تحت تاثیر قدرتهای بزرگ استعماری مخصوصا عربستان که با پول خود این سازمان ها را خریداری می کند و متاسفانه اوضاع یمن هر روز پیش از پیش بحرانی تر می شود.

گفتنی است، بحران یمن از سال 2015 تا کنون جان بسیاری از شهروندان عادی را به کام مرگ کشانده است. هوارداران عبداله بن صالح، علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن، با دخالت القاعده و داعش، و از سوی دیگر "وبا" آتش جنگ افروزی را در منطقه شعله ور می سازند، اما این خبرها بدور از رسانه ای شدن تنها در بطن یمن رخ می دهد. به دلایلی که در مقاله بالا خبرنگاران جهان اجازه پوشش خبری بحران یمن را به طور کامل ندارند! در واقع این وبا نیست که جان مردم یمن را می گیرد، عدم پوشش رسانه ای این فجایع در یمن عامل مرگ و میر شهروندان بی گناه یمن است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала