موافقتنامه فروش اس 400 به ترکیه تکمیل شد

© Sputnik / Sergei Malgavkoاحتمال فروش سامانه پدافندی "اس-400" به ترکیه
احتمال فروش سامانه پدافندی اس-400 به ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مذاکرات برای فروش سامانه موشکی اس 400 به ترکیه مراحل پایانی خود را طی می کند.

به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم کالین دبیر مطبوعاتی رییس جمهور ترکیه اظهار کرد که مذاکرات برای فروش سامانه موشکی اس 400 روسیه به ترکیه مراحل پایانی را پشت سر می گذارد و تنها تبیین چند مورد کوچک باقی مانده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز سه شنبه در جلسه فراکسیون حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا راجع به امضای سند خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه توضیحاتی داد. وی ابزار امیدواری کرد که این سامانه را به زودی در کشور مشاهده کند و به کار تولید مشترک با روسیه مشغول شوند.

وی در عین حال توضیح نداد که اسناد چه زمانی و تحت عنوان چه سندی به امضا رسیده اند.

به گفته خبرگزاری «آنادولو» اردوغان اظهار کرد که مذاکرات به زودی تمام می شود. من این را دقیق می گویم. فقط باید چند نکته مربوط به قرارداد امضاء شود. شمای کلی قرارداد تنظیم شده است».

کالین خاطرنشان کرد که سامانه های اس 400 روسیه یک سلاح دفاعی محسوب می شود، نه تهاجمی. هدف ما تهاجم نیست، بلکه جلوگیری از حملات احتمالی است.

خبرگزاری آنادولو به نقل از کالین می نویسد: «مواضع متحدین ترکیه از جمله امریکا به دلسردی عمیق آنکارا انجامیده است. این دولت ها گفته بودند که شرکای ناتو هستند، به همین خاطر باید یک سیستم مشترک دفاعی ایجاد کرد. من مخالفم. اما الگویی که آنکارا پیشنهاد می کند، استقرار سیستم دفاعی مستقل و دایمی است».  

وی در ادامه تصریح کرد: « در جریان مذاکرات با مسکو و در دیدار اردوغان با همتای روس خود ولادیمیر پوتین، این موضوع علنا مورد بحث قرار گرفت. طرف روسی مواضع آنکارا را تایید کرد. به عبارتی خرید سامانه اس 400 به معنای صرف خرید یک سیستم دفاع ضدموشکی نیست، بلکه قرض گرفتن فناوری در حوزه دفاعی است… در عین حال نزدیک نبودن سامانه دفاعی روسیه به سامانه های ناتو، نمی تواند به انتقاد سایر کشورها بینجامد».

سامانه موشکی اس 400 برای نابودی هواپیماهای راهبردی و تاکتیکی و همچنین موشک های بالستیک، اهداف مافوق صوت و سایر ابزارهای مورد استفاده برای حملات هوایی در شرایط رویارویی است. تا پیش از این، قرارداد فروش سامانه اس 400 تری اومف، که هیچ مشابهی در دنیا ندارد، فقط با چین به امضا رسیده بود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала