تنش میان تاجیکستان و ایران

© Sputnik / Amir Isaevتنش میان تاجیکستان و ایران
تنش میان تاجیکستان و ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیکستان دو مرکز فرهنگی علمی ایران را در این کشور تعطیل کرده است و مسیر مخالفی را در پیش گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، در تاریخ 29 ژوئن، ایران دو دفتر نمایندگی خود در مرکز شهر خجند با عنوان "نمایندگی تجاری سفارت جمهوری اسلامی ایران" و "رایزنی فرهنگی سفارت ایران در تاجیکستان" را بست.

سفارت ایران در تاجیکستان حاضر به اظهار نظر در خصوص این تصمیم گیری خود نشد. یکی از کارمندان نمایندگی فرهنگی به شرط ناشناس ماندن نام خود گفت: این دفاتر به درخواست مقامات تاجیک بسته شده است.

دو هفته پیش از وقوع این حادثه، از هر دو نهاد ایرانی در یک اطلاعیه رسمی خواسته شد تا دفاتر خود را در تاجیکستان ببندند. پس از این، سفارت ایران در تاجیکستان کارکنان خود را راهی تعطیلات نمود.

خبرآنلاین در این خصوص مصاحبه ای با یک کارشناس متخصص ایرانی در مسائل آسیای میانه و قفقاز داشته است، به عقیده وی در طی ماه های اخیر روابط ایران و تاجیکستان رو به تنش گذاشته است.

به عقیده بهرام امیر احمدیان، تنش در روابط دوشنبه و تهران علت های مختلفی دارد. یکی از این علت ها تلاش های عربستان است: " عربستان فعالیتهای زیادی را در این کشور شروع کرده و به نظر می رسد سلفی گری و وهابیت می تواند رشد بسیاری در این کشور داشته باشد و خطر رشد آن در بین مردم فارسی زبان متصور است".

این کارشناس ایرانی در ادامه با اشاره به نقش پررنگ ایران در حل جنگ داخلی تاجیکستان گفت: "در حال حاضر در تاجیکستان جنبشهای افراطی در حال رشد هستند. جنبشهای افراطی که نشات گرفته از داعش و تفکرات سلفی و وهابی هستند. البته دولت تاجیکستان برای سرکوب نیروهای معتدل هم از ابزاری استفاده می کند".

وی در پایان با اشاره به فعالیت های مذهبی اخیر عربستان در تاجیکستان افزود، عربستان در حال حاضر فعالیت زیادی در تاجیکستان شروع کرده است و به نظر می رسد که در حال گرفتن جای ایران در تاجیکستان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала