گزارش و تحلیل

روابط قطر و پنج کشور طرد شده با ایران

© Flickr / Blondinrikard Fröbergروابط قطر و پنج کشور ترد شده با ایران
روابط قطر و پنج کشور ترد شده با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ونزوئلا، کره شمالی، بلاروس، سوریه، روسیه به همراه قطر کشورهایی هستند که دارای روابطی نزدیک با ایران هستند.

ونزوئلا
روابط خوب این دو کشور در سال 1999 آغاز شد، زمانی که سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران، شروع به خارج کردن ایران از انزوای طولانی مدت کرد و با نگاهی جدید به قاره های دیگر انداخت. از آن زمان شروع به ایجاد روابط با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا کرد که در حال حاضر به مناطق پر نفوذ ایران تبدیل شده است.
رابطه با ونزوئلا یکی از روابط موفق ایران در این زمینه می باشد. با وجود موقعیت جغرافیایی ونزوئلا و فاصله آن با ایران، این کشور اهمیت ویژه ای برای ایران دارد که آن دارا بودن یک دشمن مشترک یعنی آمریکا می باشد.
کره شمالی
کره شمالی و ایران در سال 2012 تفاهم نامه علمی، فنی، پژوهشی مشترک را به امضا رساندند. آیت الله خامنه ای رهبر ایران در مراسم امضا این تفاهم نامه تاکید کرد که این دو کشور دارای دشمنان مشترکی هستند.
به گفته کارشناسان همکاری نزدیک دو کشور به بیش از ده سال می رسد و به احتمال فراوان این روابط در زمینه موشک های هسته ای تاثیر گذار می باشد.
بلاروس
آمریکا در اواسط سال 1990 با این شعار که در بلاروس دموکراسی از بین رفته، طی دو دهه تحریم های مینسک را افزایش داد. جای تعجب نبود که بلاروس و ایران به یک نقطه مشترک رسیدند. در سال 2008 سرگئی مارتینوف وزیر امور خارجه بلاروس ایران را یک شریک مهم برای این کشور در منطقه و جهان خواند. در زمینه های تجاری و انرژی، روابط دو کشور هر ساله روبه افزایش می باشد. همچنین به صورت جداگانه باید از همکاری نظامی دو کشور نام برد.
سوریه
افزایش روبه رشد فعالیت ایران در سوریه کاملا مشخص است به این دلیل که هیچ کشوری علاقه ای به بوجود آمدن گروهک تروریستی در نزدیکی مرزهای خود را ندارد و از سوی دیگر اینکه بشار اسد رئیس جمهور سوریه دوست قدیمی جمهوری اسلامی ایران می باشد و همچنین عدم علاقه اروپا به وی نیز مزید بر علت گردیده.
روسیه
روابط ایران و روسیه به بیش از صد سال پیش بر می گردد. کارشناسان معتقدند دلیل نزدیکی دو کشور تحریم های ضد روسی اروپا می باشد که از سال 2014 به صورت جدی فعال شده، می باشد. زندگی تحت تحریم تنها یکی از نقاط مشترک دو کشور می باشد.
قطر
ایجاد شکاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس با دوحه، به این کشور اجازه داد که
فعال تر به دنبال روابط و منافع مشترک با ایران باشد و در ادامه چه حوادثی روی خواهد داد بزودی از آن آگاه خواهیم شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала