تحول خودرو ژیان پس از 40 سال +عکس

© Photo / Spanish CochesCitroën Dyane
Citroën Dyane - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، تصویری از یک خودرو در کنار ژیان که گفته می شود همان مدل پس از گذشت 40 سال است، به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

▶ ژیان، نام ماشینی بود که از اواخر سال ۱۳۴۰ وارد بازار خودرو ایران شد و "ژیان خان" عنوانی بود که مردم با ذوق و ماشین بازهای حرفه‌ای روی آن گذاشته و در موردش ده‌ها جوک ساخته بودند. به گزارش ۱۶۱۶، در کمتر محل کاری و حتی محافل خانوادگی ممکن نبود که درباره صاحبان ژیان مزاح نکنند. شناخته شده ترین آن که تا چند سال قبل سر زبانها بود همین که می‌گفتند "ژیان ماشین نمیشه، باجناق فامیل نمیشه" یکی از سوژه‌های همیشگی کاریکاتوریست‌ها ماشین ژیان بود. شتاب حرکت ژیان خیلی پایین و کم بود و در سربالایی‌ها نمی‌کشید، درآن زمان کاریکاتوری در روزنامه توفیق به چاپ رسیده بود که مسافرهای این ماشین در سربالایی پیاده شده و در حال هول دادن #ژیان خان هستند. ماشین ارزانی بود. اواسط دهه ۴۰ در دفتر یکی از نمایندگی‌های فروش آن در خیابان فردوسی شمالی هر فردی می‌توانست با ۱۵۰۰ تومان پیش قسط، یک ماشین ژیان صاحب شود و سوارش بشود و در شهر گردش کند، حتی پزش را بدهد که بالاخره او هم ماشین دار شد. خیلی‌ها این گونه لذت داشتن ماشین شخصی را می‌چشیدند، هنرمندان آوانگارد هم ماشین ژیان خریده بودند تا با سوار شدن آن بیشتر بدرخشند. ژیان رنگ‌های تند داشت زرد و سبزلجنی و قرمز گوجه ای. قرمز را اکثراً جوان‌ها دوست داشتند و به هر میهمانی که می‌رفتند مدتی درباره تنبلی و ارزانی و دنده چپقی‌اش صحبت می‌کردند و می‌خندیدند. بعضی از هنرمندان و هنر پیشه‌ها که ژیان خریده بودند سوژه شوخی ها و خنده بازاری می‌شدند که خودشان دوست داشتند. حجم موتور اين ماشين ۶۰۲ سي سي هواخنک ، شامل ۲ سيلندر و ۴ زمانه مي باشد که قدرتي معادل ۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ و بيشترين سرعت ۱۱۸ کيلومتر در ساعت را داراست. · وزن آن هم معادل ۵۷۰ کيلوگرم است و حدود ۳۰ ليتر سوخت را هم ميتواند حمل کند. مصرف بنزين حدود ۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است. · ۴ دنده در جلو و يکي عقب · ديفرانسيل جلو است و ترمز دستي هم بر روي چرخهاي جلو قرار دارد.اما تعليقي که در ژيان استفاده شده است، نسبت به زمان خود بی نظیر است: تعلیق (Suspention) این خودرو بصورت دو استوانه است که در زير خودرو قرار دارد ، در واقع نوعی کمک فنر که در طول خودرو قرار ميگيرد و هر كدام از ميله ها به يكي از چرخ ها متصل ميشود. ضربه گيرهم يك واحد مجزاست.  جالب است بدانید که يک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (بصورت دستي) می توان ارتفاع خودرو را تنظيم کرد. (به اين نوع سيستم تعليق هيدرونيوماتيک ميگویند) عکس بالا: Citroen #eMehari 2017 عکس پایین: Citroën #Dyane 1967_1983

Публикация от CARPAGE_IRAN كارپيج ايران (@carpage_iran) Июн 26 2017 в 6:56 PDT

 

با این که بسیاری بر این باور هستند که این خودرو مدل جدید ژیان "Dyane" است ولی در حقیقت این خودرو مدل جدید سری مهاری "Citroën E-MEHARI" است که مدل آن هیچ نسبتی با ژیان ندارد.

Giretti notturni, una macchina rossa per scaldare l'inverno! #dyane #dyane6 #citroen #oldtimer #winter

Публикация от Gianmarco Randon (@gianbrotchenrandon) Янв 27 2017 в 3:14 PST

تنها نسبتی که می توان به این دو خودرو داد این است که هر دو آنها ساختن کمپانی خودرو سازی فرانسوی سیتروئن هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала