گزارش و تحلیل

اولتیماتوم به قطر

© Photo / Doha Samاولتیماتوم به قطر
اولتیماتوم به قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صباح زنگنه - مفسر سیاسی، مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران، سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص بحران قطر و قطع مناسبات برخی از کشورهای عربی با دوحه، نظرات خود را با ما در میان نهاد.

فشار بر قطر از جانب کشورهای عربی همچنان ادامه دارد. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) روابط دیپلماتیک خود را با قطر را قطع نموده اند. دلیل این تصمیم کشورهای عربی، حمایت های قطر از تروریسم و ایدئولوژی افراط گرایانه می باشد. از سوی دیگر قطر به سیاست های خصمانه و دخالت در امور دیگر کشورهای عربی متهم شده است. در حال حاضر کشور قطر نه تنها از طریق دریا و هوا محاصره شده است، بلکه اولتیماتوم جدیدی (شروط 13 گانه) نیز به قطر داده شده است. 

قطر: کشورهای عربی عادل نیستند - اسپوتنیک ایران
قطر: کشورهای عربی عادل نیستند

به گزارش آسوشیتد پرس، کشورهای عربی عضو سازمان همکاری اسلامی خواهان قطع روابط دیپلماتیک قطر با ایران هستند. فهرست شرایط اولتیماتوم این کشورهای عربی به قطر شامل موارد گوناگونی چون: بستن کانال تلویزیونی "الجزیره"، قطع همکاری نظامی با ترکیه، بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر است. علاوه بر این، قطر محکوم به پرداخت غرامت نیز شده است.
کشور کویت به عنوان یک میانجی، فهرست پیشنهادات 13 گانه از سوی کشورهای عربی را به قطر تحویل داده است. به کشور قطر تنها 10 روز فرصت، برای انجام این درخواست ها وقت داده شده است.
اما آیا قطر روابط دیپلماتیک خود با ایران را، به نفع کشورهای عربی عضور سازمان کنفرانس اسلامی، قطع می کند؟
پیش بینی "صباح زنگنه" مفسر سیاسی، مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران، سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی در خصوص بحران قطر و پاسخ به سوال مذکور، چنین است:
— "این مطالبات 13 گانه از یک ذهنیت بسیار خودپسند و خودخواه بر می خیزد، آنها تصور می کنند که با اعمال فشار و محاصره اقتصادی — سیاسی، کشور قطر را مجبور به قطع رابطه و یا پرداخت مبالغی می نماید. گویا آنها هنوز در یک فضای قلیبه ای دوران جاهلیت به سر می برند. من فکر نمی کنم چنین درخواست هایی عملی باشد، یآ اگر عملی بود، قبلا" قطر این کار را کرده بود و خودش را به این وضعیت نمی گذاشت تا متحمل تحریم، محاصره و یا فشارهای گوناگونی شود.
همانطور که عربستان از سوی جامعه جهانی اتهاماتی در خصوص حمایت از تروریسم در عراق، سوریه، ایران و لبنان… دارد. ممکن است اتهاماتی هم به قطر نیز وارد باشد. اما صرف متهم کردن، مشکلی را حل نمی کند و حقی به کشور اتهام زننده این حق را نمی دهد که مردم کشور همسایه را تحت تحریم و انواع محاصره قرار دهد. این روش انسانی نیست، روش متعارف امروزی نیست. اگر عربستان مستندی و یا ادله ای دارد، آن ادله را در سطح جهانی، در سطح دادگاه های بین المللی مطرح نماید، اگر نتیجه گرفت آن وقت محق خواهد بود.
اما این اقدام برای خود عربستان نیز خطر آفرین است، زیرا بدین ترتیب، اقدامات فراوانی که عربستان در حمایت سیاسی، تبلیغاتی، مذهبی، مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی انجام می داد هم معلوم خواهد شد. آن وقت عربستان خود ضرر بزرگتری خواهد دید". 
روسیه: بحران قطر راه حل دیپلماتیک دارد - اسپوتنیک ایران
روسیه: بحران قطر راه حل دیپلماتیک دارد

زنگنه در ادامه صحبت های خود بر کمک هاي انساني ايران به قطر اشاره نمود. این مفسر سیاسی ایران، بر این عقیده است که ارسال کمک های بشردوستانه به قطر و هر کشور دیگری بر مبنای اصول انسان دوستانه صورت خواهد گرفت. ایران آماده کمک به دیگر کشورهای چه دوست و دشمن در شرایط بحرانی انسانی است، حتی به عنوان مثال اگر کشور عربستان نیاز به کمک های بشر دوستانه داشته باشد، ایران کشتی های حامل کمک های انسانی خود را به ریاض خواهد فرستاد.
— "جمهوری اسلامی ایران اولا" کمک های انسان دوستانه خود را نسبت به هر کشوری که محاصره شود، دریغ نخواهد ورزید. حتی اگر عربستان سعودی هم از سوی کشورهای دیگر محاصره شود و مردم عربستان نیازهای انسانی داشته باشند، جمهوری اسلامی ایران به عربستان نیز کمک خواهد کرد. این یک اصل انسانی کلی است و بر اساس مسائل سیاسی و موضع گیری های خاص سیاسی ایران صورت نمی گیرد.
ایران اقدام کمک های انسان دوستانه را منوط به مسائل و روابط سیاسی نمی داند. ما به کشوری هم که این درخواست ها را دارد (در واقع عربستان سعودی) کمک خواهیم نمود. اینجا بیشتر منظور ما عربستان سعودی نه دیگر کشورهای عربی است. در واقع ایران با دیگر کشورهای عربی روابط دوستی دارد، ما روابط خوبی با آنها داریم. این فقط کشور عربستان است که چنین تصورات و توهماتی دارد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала