پوتین توضیح داد که چرا فروپاشی شوروی را بزرگترین فاجعه قرن بیستم می داند

© Photo / Showtime Networks (2017)Кадр из фильма Оливера Стоуна "Интервью с Путиным"
Кадр из фильма Оливера Стоуна Интервью с Путиным - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با اولیور استون، کارگردان مشهور سینمای امریکا توضیح داد که چرا فروپاشی اتحاد شوروی را بزرگترین فاجعه قرن بیستم می داند.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین در سال 2005 در پیام سالانه اش به پارلمان روسیه فروپاشی اتحاد شوروی را بزرگترین فاجعه ژئوپلتیک قرن بیستم نامیده بود.
رئیس جمهور روسیه گفت:" من به خاطر ابراز تاسف در رابطه با فروپاشی اتحاد شوروی انتقادات زیادی را از خود شنیده ام. اولا مهم ترین نکته اینست که پس از فروپاشی شوروی 25 میلیون نفر از روس ها طی یک شب در خارج از مرزهای میهنشان قرار گرفتند و این واقعا یکی از بزرگترین فجایع قرن بیستم است".
پوتین خاطرنشان ساخت شهروندان شوروی در چهارچوب کشور واحد زندگی می کردند و دارای روابط خویشاوندی، کار و آپارتمان بوده و از برابر حقوقی برخوردار بودند اما طی یک ثانیه در خارج از مرزهای میهنشان قرار گرفتند. رئیس جمهور روسیه افزود:" در کشور ابتدا نشانه های درگیری و سپس جنگ بزرگ داخلی آغاز شد و البته من مخصوصا وقنی مدیر سازمان امنیت فدرال شدم، تمام اینها را به خوبی می دیدم".

 پوتین اضافه کرد: در عین حال سیستم حمایت اجتماعی بطور کامل تخریب شده ، کار تعداد زیادی از رشته های اقتصادی متوقف گردیده، سیستم بهداشتی عملا ویران شده ، ارتش به وضع ناگواری دچار  و میلیون ها نفر از مردم در آن سوی مرز فقر قرار گرفته بودند. اینها را نمی توان فراموش کرد".
یاداور می شود اتحاد شوروی روز 25 دسامبر 1991 به موجودیت خود بطور رسمی پایان داد که میخائیل گارباچف، رهبر وقت شوروی طی بیانیه ای کناره گیری از سمت خود را اعلام کرد. قبل از آن روسای جمهور روسیه، بلاروس و اوکراین، سه جمهوری بزرگ شوروی روز 8 دسامبر پایان موجودیت شوروی و تشکیل اتحادیه کشور های مستقل همسود را اطلاع داده بودند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала