مذاکرات محرمانه امریکا و روسیه حول منطقه جنوب غرب سوریه

© Sputnik / Ilya PitalevАртиллеристы сирийской армии на позициях в провинции Идлиб на северо-западе Сирии
Артиллеристы сирийской армии на позициях в провинции Идлиб на северо-западе Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دستگاه ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور مخفیانه در حال انجام مذاکرات با روسیه بر سر تشکیل منطقه آرام در جنوب غرب سوریه است.

نشریه «اویل استریت ژورنال» به نقل از مقامات امریکایی این موضوع را روز جمعه در صفحه روزنامه الکترونیک خود درج کرد. به گفته این نشریه، طرفین دیدارهایی با یکدیگر داشتند و آخرین دیدار در اردن دو هفته پیش صورت گرفته است. دیدار بعدی که برای هفته جاری تنظیم شده است را به دلیل برنامه کاری شرکت کنندگان به بعد موکول کرده اند. تاریخ برگزاری دورهای بعدی رایزنی ها هنوز تعیین نشده است.

از طرف امریکا بررت ماکگروک نماینده ویژه همکاری با سایر کشورها در مبارزه با گروهک تروریستی «داعش» و مایکل راتنی نماینده ویژه دولت در امور سوریه به مذاکره خواهند نشست. طبق اطلاعات اویل استریت ژورنال، امریکایی ها روی توافق با روسیه از طریق منهدم کردن داعش و ابزارهای مورد نیاز آنها حساب باز کرده اند.

در صورتی که مذاکرات حول منطقه آرام جنوب غرب سوریه با موفقیت انجام بگیرد، طرفین آماده گفتگو و تعیین مناطق دیگر در این جمهوری عربی هستند.

در ماه مه سال جاری نمایندگان روسیه، ترکیه و ایران یادداشت تفاهمی برای تشکیل مناطق آرام در سوریه ضمن دیدار آستانه امضا کردند. استان ادلیب و برخی استان های همسایه حلب، لاذقیه، حما، مناطق شمالی حمس و همچنین منطقه گوت شرقی در نزدیکی دمشق و استان های جنوبی درا و القنطریه جزو مناطق بدون تنش یا مناطق آرام هستند.

توافقات حاضر اجازه انجام عملیات نظامی از جمله پرواز نیروهای هوایی در مناطق نامبرده را نمی دهد. این سند برای شش ماه تنظیم شده و ممکن است بعد از پایان دوره مذکور تمدید شود. در عین حال نظامیان روز چندین مرتبه اظهار کرده اند که درگیری با گروهک داعش و جبهه النصره ادامه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала