کاهش روند پیری پوست با آنتی‌اکسیدانی ارزان و متداول

© Fotolia / dimitriyمواد غذایی مفید برای داشتن دندان های زیبا و لثه ای سالم
مواد غذایی مفید برای داشتن دندان های زیبا و لثه ای سالم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مطالعات محققان دانشگاه مریلند نشان می‌دهد، متیلن بلو که یک آنتی اکسیدان شیمیایی متداول، ایمن و ارزان‌قیمت است، روند پیری پوست را کند می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- از محققان با بررسی اثر متیلن بلو روی سلول های کشت‌داده شده پوست انسان و بافت شبیه‌سازی شده پوست دریافتند این آنتی اکسیدان شیمیایی روند پیری پوست را کند یا معکوس می‌کند.

محققان این آنتی اکسیدان را روی سلول‌های پوست چند داوطلب میانسال سالم و داوطلبان مبتلا به بیماری ژنتیکی پیری زودرس به مدت چهار هفته آزمایش کردند. در این حین سه آنتی اکسیدان دیگر به نام‌های NAC، MitoQ و mTEM نیز روی سلول‌های پوست آزمایش شد. نتایج نشان می‌دهد اثر متیلن بلو در کاهش روند سرعت پیری پوست در داوطلبان سالم و مبتلا به بیماری ژنتیکی پیری زودرس شدیدتر از سه آنتی‌اکسیدان دیگر است.

محققان بر این باورند که متیلن بلو ترکیب مناسبی برای لوازم آرایشی و بهداشتی است و اثرات آن روی پوست طولانی مدت و ماندگار است.

محققان همچنین اثر متیلن بلو را روی فیبروبلاست‌های اهدایی از داوطلبان 80 سال به بالا به مدت چهار هفته بررسی کردند و دریافتند سلول‌های پوست این افراد بهبود چشمگیری داشته است و بیان دو ژن به نام‌های p16 و beta-galactosidase که در فرآیند پیری سلول‌ها نقش دارند را کاهش داده است. این مطالعه نشان می‌دهد متیلن بلو پانسیل فوق‌العاده‌ای برای به تعویق‌انداختن فرآیند پیری در تمام سنین دارد.

محققان برای بررسی ایمنی کِرم‌های آرایشی حاوی متیلن بلو از یک مدل سه‌بعدی از سلول‌های پوست زنده استفاده کردند و دریافتند مواد شیمیایی موجود در این آنتی اکسیدان هیچ صدمه‌ای به پوست نمی‌زند.

نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала