گزارش و تحلیل

بمب افکن های روسیه در تاجیکستان

© Sputnik / Ramil Sitdikov Самолеты СУ-24 на совместной тренировке экипажей ВВС к празднику "Общее небо"
Самолеты СУ-24 на совместной тренировке экипажей ВВС к празднику Общее небо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه حلقه بمب افکن های خط مقدم خود را از منطقه چلیابینسک به تاجیکستان منتقل کرد.

هواپیماهای سو-24 روسیه در رزمایش نظامی جمهوری تاجیکستان تحت عنوان «دوشنبه — آنتی ترور 2017» به پرواز درخواهند آمد. این رزمایش از پایتخت تاجیکستان تحت رهبری مرکز ضدترور کشورهای آسیای مرکزی به سمت جنوب حرکت می کند. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار رادیو اسپوتنیک در دوشنبه حوادث این رزمایش را دنبال می کند. به گفته وی، روسیه از منطقه چلیابینسک بمب افکن های خود را به سوی تاجیکستان اعزام کرده است. ناوگان هواپیمایی سو —24 به صورت عملیاتی و تاکتیکی در فرودگاه آینی مستقر شده اند.

این فرودگاه در فاصله 30 کیلومتری غرب شهر دوشنبه واقع شده است. امروز در همسایگی این پایگاه ناوگان هلی کوپترهای جنگی مدل می-8 و می-24 قرار دارند که از پایگاه هوایی نووسیبیرسک به تولماچوا اعزام شده اند. به گزارش منطقه نظامی مرکزی، خلبانان اواخر ماه مه در رزمایش نظامی «دوشنبه — آنتی ترور 2017» شرکت خواهند کرد.

این هواپیماها تحت فرمان مرکز ضدترور کشورهای آسیای مرکزی در پادگان نظامی کوهپایه پامیر رزمایش را پیش خواهند برد. به گزارش دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی، در طول رزمایش شیوه های مبارزه با تشکلات مسلح غیرقانونی و اقدامات صلحبانی در منطقه کوهستانی و بیابانی را تمرین خواهند کرد.

سناریوی انجام رزمایش هنوز مشخص نیست. اما کارشناسان احتمال می دهند که سناریوی تهدیدات تروریستی در جنوب تاجیکستان را مبنای کار قرار دهند. به همین خاطر است که فاز پایانی رزمایش در نزدیکی مرز افغانستان با تاجیکستان انجام می شود.

جمشید ممجانوف کارشناس غیروابسته از دوشنبه در این رابطه می گوید: «می توان احتمال دارد که کشورهای آسیای مرکزی با انجام رزمایش نظامی در نزدیکی مرزهای تاجیکستان و افغانستان نه تنها میزان آمادگی نظامی در شرایط وقوع تهدیدات خارجی را می سنجند که حتی به صورت غیر متستقیم متحدین سعی دارند از بروز تهدیدات احتمالی ناشی از گروهک های مسلح در شمال افغانستان و احتمال ورود آنها به تاجیکستان نیز خودداری کنند. به عبارتی رزمایش ها می توانند آمادگی مشترک نیروهای نظامی کشورهای آسیای مرکزی در شرایط وقوع حملات تروریستی نشان داده و به اتخاذ تصمیمات پیشگیری کننده در مرزهای جنوبی کشور دوست و متحد کمک کند»

در رزمایش مناطق کوهپایه ای پامیر نیز نیروهای روس در 201 مین پایگاه نظامی واقع در تاجیکستان حضور پیدا می کنند. به گزارش منطقه نظامی مرکزی، گروهان تاکیتی با سیستم واکنش سریع توپخانه تقویت می شود. نظامیان تجهیزات مهندسی را به پادگان حرب میدان در 15 کیلومتری مرزهای افغانستان — تاجیکستان منتقل کرده اند. در پادگان لاهور در نزدیکی شهر دوشنبه نیز اردوگاه نظامی گروهان صلحبانی منطقه نظامی مرکزی مستقر شده اند. در جنوب تاجیکستان گروه های سیار، گروهان موشکی، توپخانه و همچنین نیروهای ویژه خلبانان و چتربازان روسیه حضور دارند. اقدامات گروه های مشترک نظامیان کشورهای آسیای مرکزی به تامین نیازهای مهندسی، پزشکی، متخصصین در بخش رادارهای موشکی، حفاظت بیولوژیک و شیمیایی می پردازند. فاز اول رزمایش روز 30 مه آغاز می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала