ترامپ نیاز به استراتژی جدیدی برای افغانستان دارد

© AP Photo / Rahmat GulКомандующий силами США в Афганистане генерал Джон Николсон
Командующий силами США в Афганистане генерал Джон Николсон - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، درگیری ها در افغانستان بین نیرهای امنیت افغان و گروه های طالبان همچون گذشته ادامه دارد، اما در حال حاضر مرحله دوم کشیده شده است.

اعضای ظالبان کنترل 40 درصد مناطق کشور را بدست گرفته اند. در مناطق روستایی نیز اعضای گروهک طالبان نقش دولت سایه را ایفا کرده و همه امور از میانجی گری در اختلافات بر سر زمین تا وقوع جرم و جنایت را داوری می کند.

تعداد نیروهای نظامی در افغانستان به اندازه ای زیاد است که برخی را به نقاط دیگر انتقال می دهند.

رییس جمهور ترامپ پس از چهار ماه از اخذ کرسی ریاست جمهوری تا حد کمی به امورات افغانستان رسیدگی کرده و یک بمب یازده تنی روی جمهوری اسلامی افغانستان پرتاب کرده است. هنوز شواهدی در خصوص انجام کارهای جدید در رابطه با گروه نظامیان حاضر در افغانستان در دست نیست.

افسران عالیرتبه ترامپپ از وی خواسته اند سربازان بیشتری را با اعزام به افغانستان به کام مرگ نکشاند. در ماه فوریه از وی خواستند که 3 هزار سرباز امریکایی به 8400 سرباز حاضر در افغانستان ملحق شوند. این تعداد می توانند در امر آموزش سربازان افغان برای حضور در خط مقدم مبارزه با تروریست ها مفید واقع شوند. پنتاگون از ترامپ خواسته که سیاست های خود در خصوص افغانستان را زودتر اعلام کند، و امکان دارد که ترامپ قبل از دیدار در اجلاس ناتو که روز سه شنبه در بروکسل برگزار می شود، تصمیمات خود را اعلام نماید.

افسران عالیرتبه ترامپ امیدوار هستند که به توصیه های ایشان توجه کند. ترامپ باید بفهمد که اعزام سربازان بیشتر به معنای خاتمه جنگ نیست. افغانستان زمانی به صلح دست پیدا می کند که با طالبان به گفتگو بنشینند. سیاست رییس جمهور برای افغانستان باید با استراتژی مبتنی بر نشاندن طالبان سر میز مذاکره باشد. این کار ساده نیست و مستلزم سه شرط است:

—  با هدایت نیرو از امریکا و ناتو، نیروهای امنیت افغانستان نه تنها نیرهای طالبان را باید متوقف کنند، بلکه صدماتی به این گروه وارد کنند که رهبران طالبان مجبور به گفتگو درباره صلح شوند. امروز آنها هیچ انگیزه ای برای صحبت ندارند. به ویژه اینکه برای خود مناطقی را نیز اشغال کرده اند، از جمله شهر قندوز در شمال افغانستان. آنان می خواهند سال هایی را جبران کنند که امریکا یکصد هزار نیرو در افغانستان داشت، اما امروز در مقابل آنها نیروهای ضعیف افغان قرار گرفته اند.

—  پاکستان روابط طولانی با طالبان افغانستان دارد و می تواند در پروسه راضی کردن رهبران طالبان برای نشست سر میز مذاکره نقش منفی ایفا کند. رهبران طالبان می توانند سال های طولای به همین شکل فعالیت داشته باشند، زیرا پاکستان پیوسته نقطه امن آنها را در مرزهای خود فراهم می کند. سیاست ترامپ باید پاکستان را هم در بر بگیرد و کار را به نحوی پیش ببرد که پاکستان در پروسه گفتگوهای صلح شرکت داشته باشد.

—  و نکته سوم اینکه، نیروهای نظامی افغان باید فساد را در داخل خود از بین ببرند. طالبان دولت سایه تشکیل داده زیرا گزینه دیگر مردم دولت افغانستان است که پیوسته حق مردم را ضایع می کند. پرداخت رشوه در مقابل انجام جرم و جنایت در افغانستان هنوز عملی می شود. اگرچه طالبان هنوز با توحش و قساوت یاد می شوند، اما آنها برند عدالت بدون دریافت رشوه را هم با خود یدک می کشند. تعاملات تیم ترامپ با کابل باید مبتنی بر استراتژی برای برچیدن فساد اداری از داخل حکومت باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала