داعش ناتو را به چالش می کشد

© AFP 2023 / Mustafa Ozer Вид с воздуха на пролив Босфор в Стамбуле, Турция
Вид с воздуха на пролив Босфор в Стамбуле, Турция - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جاسوسان ترکیه تاکید می کنند که شبه نظامیان گروهک تروریستی «داعش» گویا برای حمله به کشتی ناوگان دریایی روسیه در حین عبور از آبراهه بوسفور آماده می شوند.

روزنامه هابرتورک در این رابطه می نویسد که امکان دارد شبه نظامیان از موشک برای حمله به این کشتی استفاده کنند.

نیروهای امنیتی استانبول 146 نقطه را در منطقه بوسفور که احتمال حمله توسط تروریست ها وجود دارد را تحت کنترل گرفته اند.

علاوه بر این در خبرها آمده است که نظامیان ترک قصد دارند از هلی کوپتر و قایق های تندروی حفاظت ساحلی برای همراهی کشتی های روسی در حین عبور از آبراهه استفاده کنند.

تنگه بوسفور دریای سیاه را به دریای مرمر متصل می کند. این آبراهه در حدود 30 کیلومتر است. طبق کنوانسیون مونتره، در زمان صلح قدرت های منطقه دریای سیاه می توانند با هر مدل کشتی نظامی از آبراهه عبور کنند.

ایگور شاتروف سیاست پرداز و معاون انستیتوی توسعه ایدئولوژی معاصر ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک توجه همه را به این موضوع جلب می کند که حمله تروریست ها را به جای ماموران امنیتی ترکیه، رسانه ها پخش کرده اند.

شاتروف در ادامه توضیح می دهد: «رسانه های ترک در روز نخست دیدار روسای جمهور ترکیه و امریکا این خبر را اعلام کردند. من فکر می کنم که این موضوع را باید مد نظر قرار داد و بر همین اساس اخبار منتشره را ارزیابی کرد. علاوه بر این، منظور از تهدید برای ناوگان روسیه در تنگه بوسفور چیست؟ چرا برای کشتی های امریکایی یا ترک در این تنگه تهدیدی وجود ندارد؟ یا اینکه تروریست ها این تنگه را تحت نظر گرفته اند که ببینند کشتی کدام کشور عبور می کنند و بعد هدف گیری کنند؟ من فکر می کنم اگر این تهدید واقعی باشد، آنوقت بعید است که نیروهای امنیتی ترک این موضوع را به ما گوشزد نکنند، زیرا در این صورت آنها به ناتوانی در جلوگیری از وقوع انفجار در منطقه متهم می شوند و همین مساله بر تردد بین المللی ضربه سنگینی وارد می کند».

با این حال، به گفته سیاست پرداز روس، روشن است که تهدید تروریسم در شاهراه های حمل و نقلی واقعا وجود دارد. به همین خاطر ترکیه به صورت غیرمستقیم و بواسطه رسانه های گروهی این بازی را جلو می برد و در عین حال اهمیت خود را گوشزد می کند.

شاتروف در ادامه می گوید: «من فکر می کنم که ترکیه به شکل غیرمستقیم و با کمک رسانه های گروهی برای خود نرخ تعیین می کند تا جلوی روسیه که حامی عملیات صلح در سوریه است و در مقابل متحدین خود در ناتو کم نیاورد و با این کار نشان بدهد که حضورش اهمیت دارد. ترکیه می خواهد به قول روس ها با یک حرکت روی دو صندلی بنشیند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала