برکناری مدیر FBI و ابهامات در علت اتخاذ این تصمیم

© AP Photo / J. Scott Applewhiteاف بی آی شنود تماس های تلفنی ترامپ ا رد کرد
اف بی آی شنود تماس های تلفنی ترامپ ا رد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، «جیمز کومی» مدیر اف بی آی را بدلیل نحوه رسیدگی به مساله ایمیلهای هیلاری کلینتون اخراج کرده است، اما این تمام ماجرا نیست.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از بی بی سی- تصمیم کاخ سفید مبنی بر پایان مدیریت جیمز کومی و اخراج وی موجی از شوک را در واشنگتن به همراه داشته است. این تصمیم پس از آن گرفته می شود که آقای کومی اطلاعات غیردقیقی درباره ایمیلهای خانم کلینتون به کنگره داده است.

اما دمکرات ها ادعا دارند که دلیل این اخراج تحقیقات اف بی آی درباره رابطه میان ستاد مبارزات انتخاباتی آقای ترامپ و روسیه است.

در بیانیه‌ای که عصر روز سه‌شنبه (نهم مه — ۱۹ اردیبهشت) از سوی کاخ‌سفید منتشر شده آمده است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بر اساس توصیه آشکار «جف سشنز»، وزیر دادگستری و «رود روزنتن»، معاون وزارت دادگستری تصمیم به اخراج رئیس اف.بی.آی گرفته است. در اطلاعیه کاخ‌سفید به نقل دونالد ترامپ آمده: «اف‌بی‌آی‌ یکی از مهم‌ترین و محترم‌ترین نهادهای ایالت متحده است و امروز برای این نهاد که همچون گوهری در میان نهادهای امنیتی و انتظامی ماست آغازی نو خواهد بود.»

آقای کومی، ۵۶ ساله، چهار سال پیش در این سمت منصوب شده بود و شش سال دیگر تا پایان دوره کاری او باقی بود.

جیمز کومی که در هفته‌های گذشته بارها برای پاسخگویی به کنگره آمریکا رفته بود، ماه گذشته به سناتورها گفته بود اف‌بی‌آی‌ در حال تحقیق بروی تلاش دولت روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

آقای کومی به کنگره گفته بود این تحقیقات شامل "بررسی ماهیت هر رابطه‌ای میان افراد مرتبط با ستاد ترامپ و دولت روسیه می‌شود."

رئیس اف‌بی‌آی همچنین گفته بود هر هماهنگی احتمالی میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و اقدامات دولت روسیه در دست بررسی است.

به گفته او اف‌بی‌آی همچنین احتمال وقوع هرگونه جرم را ارزیابی خواهد کرد.

آقای کومی در ماه مارس گفته بود این تحقیقات "خیلی پیچیده" است و او نمی‌تواند جدولی زمانی برای تکمیل آن ارائه کند.

بسیاری ابراز شگفتی کرده اند که آقای کومی به خاطر نحوه رسیدگی به مساله ایمیل‌های خانم کلینتون اخراج شود، به این دلیل که آقای ترامپ قبلا در این مورد از مدیر اف بی آی تمجید کرده بود.

ترامپ در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی گفته بود که آقای کومی برای بازگشایی تحقیقات مربوط به خانم کلینتون "دل و جرات" نشان داده و افزود که این اقدام "وجهه او را احیا کرد."

پرزیدنت ترامپ ادعاهای مربوط به روسیه را "اخبار جعلی" می‌خواند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала