خوراکی هایی که بیشتر از اسفناج دارای آهن هستند

© Fotolia / Kortaخوراکی هایی که بیشتر از اسفناج دارای آهن هستند
خوراکی هایی که بیشتر از اسفناج دارای آهن هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«آهن» یک ماده مغذی حیاتی و مهم در بدن است و به اصطلاح یکی از بلوک‌های ساختمان هموگلوبین محسوب می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، جام جم آنلاین به نقل از Activebeat — امروزه کمبود آهن بسیار شایع شده است، مهم‌ترین و آشکارترین علامت کمبود آهن ضعف، خستگی، سرگیجه و ریزش مو است.

کمبود آهن بیشتر در زنان و کودکان مشاهده می‌شود، زنان به دلیل خونریزی‌های ماهانه و بارداری خون بیشتری نسبت به آقایان از دست می‌دهند. البته عوامل دیگری نظیر آسیب‌های بدنی، برخی داروها، اهدای خون و مشکلات گوارشی کمبود آهن را پدید می‌آورد.

مصرف مواد غذایی سرشار از آهن یکی از مهم‌ترین کارها برای آهن از دست رفته است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است زنان روزانه باید حدود 18 میلی‌گرم آهن به بدن خود برسانند.

کمتر کسی نمی‌داند اسفناج دارای آهن سرشار است. این سبزی برگدار یک منبع غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. در هر 85گرم اسفناج 3 میلی‌گرم آهن موجود هست اما جالب است بدانید خوراکی‌های بیشتری وجود دارد که از اسفناج نیز آهن بیشتری دارا هستند.

در اینجا 7 نوع از شگفت انگیزترین مواد غذایی سرشار از آهن را معرفی کرده ایم.

1.گوشت گاو: یکی از معروف‎ترین خوراکی‌های سرشار از آهن گوشت گاو است، همچنین جگر گوساله از سایر قسمت‌های دیگر آن آهن بیشتری را داراست. 100گرم جگر گوساله 6.5 میلی‌گرم آهن دارد. خوردن جگر گوساله با پیاز یکی از سرشارترین غذاهای حاوی آهن است.

2.سویا: سویا یک منبع شگفت انگیز از آهن محسوب می‌شود. 250 میلی‌لیتر از سویا دارای 9.5 میلی‌گرم آهن است. مصرف سویا با توفو(پنیر لوبیا که از فرایند بستن شیر سویا بدست می‌آید) یک راه آسان برای جذب آهن فراوان است.

3.صدف دریایی: مصرف صدف شیرین و آبدار، یک راه خوشمزه برای افزایش آهن بدن است. افزودن صدف به ماکرونی و سالاد یک منبع غنی از پروتئین و آهن را پدید می‌آورد. بطور شگفت انگیزی 100 گرم صدف دارای 28 گرم آهن است. شما می‌توانید صدف تازه، منجمد شده و حتی کنسروی آن را مصرف نمایید.

4.اسپیرولینا(جلبک دریایی): این خوراکی شگفت انگیز یک غذای کامل به حساب می‌آید. شما می‌توانید قرص یا پودر آن را که سرشار از پروتئین هست استفاده کنید. در هر 15 گرم اسپیرولینا 4.2 میلی‌گرم آهن نهفته است.

5.زرد چوبه: یکی از مواد غذایی حاوی آهن زردچوبه است. زردچوبه ادویه‌ای سرشار از آهن شناخته شده و در واقع در هر گرم زردچوبه 0.6 میلی گرم آهن وجود دارد و افزودن حتی یک نوک انگشت به غذا در تامین آهن بسیار مفید است.

6.عدس: عدس یک مبع بزرگ دیگر از آهن تلقی می‌شود. لوبیا و نخود نیز دارای نیز هستند اما در گروه حبوبات عدس ارزش غذایی بالاتر و هم آهن سرشاری دارد. مصرف عدس برای گیاه خواران و افرادی که گوشت نمی‌خورند بهترین جایگزین شناخته شده است.. در هر 250میلی‌گرم عدس 7 میلی‌گرم آهن موجود است.

7.زنجبیل: این ریشه خوشمزه و البته تند یک افزودنی غذایی فوق العاده و سرشار از خواص است. زنجبیل برای درمان تهوع و بیماری‌های صبحگاهی یکی از بهترین گزینه‌هاست. همچنین ضد سرطانی بودن این خوراکی مدت‌های زیادی هست که به ثبت رسیده است. علاوه بر آن این خوراکی دارای آهن فراوان بوده و در 30گرم آن 3.4میلیگرم آهن ذخیره شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала