نجات رم به دست غازها. آیا شاهین ها ویتنام را نجات می دهند؟

© AFP 2023 / Hoang Dinh NamСоветский танк Т-54 во Вьетнаме
Советский танк Т-54 во Вьетнаме - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش در یکی از منابع خبری ویتنام به نام « Đất Việt» مطالبی راجع به برنامه های این کشور برای خرید جنگنده های اف 16 فایتینگ فالکون امریکا منتشر شد.

از قضا ویتنام قصد دارد این جنگنده ها را جایگزین جنگنده های رآکتیو نسل دوم میگ 21 زمان شوری کند. مولف این مقاله نوشته است که طرف امریکایی در چارچوب برنامه فروش تجهیزات نظامی اضافه بر نیاز اجازه فروش این تجهیزات به نام «شاهین های نظامی» را به ویتنام داده است. این شاهین ها هم اکنون در انبار ذخیره پایگاه هوایی «داویس مانتان» در ایالت آریزونا یکی از بزرگترین پارک های نظامی دنیا و پایگاه فناوری هوایی با بیش از 4400 فروند هواپیما قرار دارند. علاوه بر این، در ایالات متحده امریکا برنامه آموزش به خلبانان ویتنام برای استفاده از اف 16 آغاز شده است.

لازم به ذکر است که نیروهای هوایی ویتنام تجربه استفاده از جنگنده های امریکایی، هواپیماها و هلی کوپترهایی که سال 1975 به عنوان غنیمت جنگی از ارتش سایگون گرفته بودند را در اختیار دارند. با این حال آیا نیاز هست که در این شرایط به سراغ فناوری های کاملا جدید و ناآشنا برای متخصصین داخلی بروند؟ سرهنگ ماکار آکسیوننکو دکترای علوم نظامی  و کارشناس در حوزه فناوری های نظامی ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک در خصوص تغییر جهت ویتنام از جنگنده های میگ به اف 16 چنین می گوید: «زمان روزرسانی نیروهای هوایی ویتنام فرا رسیده است. دولتی که به فکر امنیت خود باشد، دست به چنین اقداماتی می زند. موضوع هواپیماهای جنگی نسل چهارم و حتی نسل پنجم بیشتر مطرح هستند. با این وجود، در مورد ویتنام شریک نظامی این کشور کمی تردید آمیز رفتار می کند. واضح است که نیروهای هوایی ویتنام از گذشته فناوری های شوروی و سپس روسیه را استفاده می کردند و از تجربه کافی در استفاده این فناوری ها برخوردار بودند. از طرف دیگر، لازم به یادآوری است که طبق یک ضرب المثل قدیمی، همیشه باید از کسی که چیزی را بدون دلیل اعطا می کند، ترسید. امریکا امروز با اصرار وارد بازار تسلیحات ویتنامی می شود که از گذشته های دور خریدهای نظامی خود را از روسیه انجام می داده است».

هیچ کس به فناوری های تسلیحاتی مدرن امریکا انطور که باید بها نمی دهد. اگر از آخرین ورژن مدل اف 16 صحبت به میان بیاد، معمولا آن را به عنوان یک ماشین کلاس 4 ++ ارزیابیمی کنند. با این وجود، به اعتقاد کارشناس روس، احتمالا به ویتنام ماشین های سری اولی را می دهند که به خرج افتاده و در شرایط خاص نگهداری شده اند و به اصطلاح کنسرو شده اند. تجربه نشان می دهد که خریداری این قبیل فناوری ها معمولا دردسر زیادی برای خریدار بعدی که سعی داشته فناوری های خود را به روز رسانی کند ایجاد خواهد کرد. هنگام خردی فناوری های نظامی باید علاوه بر سادگی مونتاز قطعات، به قطعات یدکی و تجهیزات جدید بکار رفته در آن و سایر موارد نیز توجه داشت. باید در نظر داشت که هواپیما چه وظایفی را بر عهده خواهد داشت. در اینجا علاوه بر مسایل نظامی، مسایل سیاسی نیز دخیل خواهند بود. چه کسی دشمن کشوری خواهد بود که سیاست مستقل خود را اعمال می کند؟ نظر کشورهایی که از هژمونی خود صحبت می کنند در این باره چه خواهد بود؟

کارشناس روس معتقد است که حوادث اخیر دنیا اثبات کرده اند که تسلیحات باید قابل اعتماد و آماده مقابله با دشمن خارجی باشد. در هر شرایطی این تسلیحات باید آماده باشند. اما اوضاع  نظامی — سیاسی یک سال یا دو سال بعد به چه صورت خواهد بود؟ علاوه بر اینها طرفی که تسلیحات را فروخته به خوبی از اوضاع مطلع است. چنانچه طرف خریدار تجهیزات تغییراتی در برخی قسمت ها بوجود آورد، ممکن است کل سیستم را از کار بیندازد. این اتفاق قبلا هم افتاده است.

ماکار آکسیوننکو کارشناس روس در ادامه می گوید: «من شخصا به عنوان یک خلبان فکر نمی کنم که خرید جنگنده های اف 16 از امریکا ظرفت نظامی نیروهای هوایی ویتنام را به طور قابل توجهی بالاتر ببرد. علاوه بر این، استفاده از جنگنده های امریکایی نیاز به تجهیز مجدد تمام سیستم، تغییر قطعات یدکی و استفاده از سیستم جدید تسلیحات هوایی، تغییر زیرساخت ها و سیستم کنترل در پایگاه های هوایی ویتنام دارد.

از طرفی به عنوان نماینده علوم نظامی معتقدم که کشورها در شرایط دنیای چندقطبی و در فرایند به روز رسانی نیروهای مسلح خود باید به تجربه تاریخی همکاری های نظامی — فنی و برادری نظامی نیز توجه کنند. به همین خاطر بهتر بود که فناوری های روسی هم توجه می کردند. علاوه بر میگ 35، هواپیماهای نسل قبل نیز وجود دارند که با استانداردهای نظامی روز هماهنگ هستند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала