مواد غذایی مفید برای داشتن دندان های زیبا و لثه ای سالم

© Fotolia / dimitriyمواد غذایی مفید برای داشتن دندان های زیبا و لثه ای سالم
مواد غذایی مفید برای داشتن دندان های زیبا و لثه ای سالم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مراقبت از دهان و دندان ضروریست و همه به آن آگاهند و البته برای حفاظت از این بخش بدن علاوه بر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کارهای دیگری هم لازم است.

به گزارش اسپوتنیک ، عصر ایران به نقل از "کر2" نوشت: برای داشتن لبخندی زیبا می توان از درمان های جایگزین مانند راه حل های خانگی، از قبیل دهانشویه های گیاهی استفاده کرد. ضمنا نباید ویژگی های قدرتمند مواد غذایی را نادیده گرفت. در ادامه با برخی از بهترین مواد غذایی که می توانند سلامت دندان ها و لثه ها را بهبود ببخشند بیشتر آشنا می شویم.

چای سبز
چای سبز حاوی ترکیبات پیچیده ای به نام کاتچین ها است که می توانند با التهاب مقابله کرده و عفونت های باکتریایی را کنترل کنند. به عنوان مثال، نتایج یک پژوهش در ژاپن نشان داد، مردانی که به طور منظم چای سبز می نوشند، در مقایسه با افرادی که به ندرت چای می نوشند، کمتر به بیماری های لثه مبتلا می شوند. مطالعه ای دیگر که توسط پژوهشگران ژاپنی انجام شد نیز نشان داد، هم برای مردان و هم زنان نوشیدن یک فنجان چای سبز یا بیشتر در روز با کاهش احتمال از دست دادن دندان در ادامه زندگی مرتبط بوده است. آن چه ما در حال حاضر می دانیم این است که مصرف چای سبز برای سلامت دهان و دندان مفید است.

© Flickr / kukkurovacaچای سبز
چای سبز  - اسپوتنیک ایران
چای سبز

توت فرنگی و کیوی
ویتامین C از اهمیت ویژه ای برای سلامت کلی بافت ظریف لثه برخوردار است زیرا این ویتامین از تخریب کلاژن جلوگیری می کند. بدون کلاژن، لثه ها هر چه بیشتر تضعیف شده و از این رو، مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال می شوند. کیوی و توت فرنگی از بیشترین میزان تراکم ویتامین C برخوردار هستند، اما میوه های خانواده مرکبات نیز منبع خوبی برای این ویتامین محسوب می شوند. ویژگی قابضیت این میوه ها نیز ممکن است به معکوس کردن تغییر رنگ ناشی از مصرف منظم نوشیدنی هایی مانند قهوه کمک کند.

 

© Sputnik / Vitaliy Timkivتوت فرنگی
توت فرنگی - اسپوتنیک ایران
توت فرنگی

با این وجود، میوه های خانواده مرکبات می توانند سایش مینای دندان را موجب شوند و پس از مصرف آنها باید آب فراوان بنوشید.

مغزهای خوراکی و دانه ها
مغزهای خوراکی و دانه ها منبع خوبی برای پروتئین گیاهی هستند و از محتوای ریزمغذی های مفید برای دندان مانند فسفر، منیزیم، پتاسیم، روی و از همه مهم‌تر کلسیم بهره می برند. کلسیم برای شکل گیری استخوان ها و دندان های قوی ضروری است و کلسیم غذایی ممکن است به رمینرالیزاسیون (معدنی شدن مجدد) دندان منجر شود. از جمله مغزهای خوراکی سرشار از کلسیم می توان به بادام و آجیل برزیلی اشاره کرد. دانه های کنجد نیز از محتوای کلسیم بالا برخوردار هستند.

 

پیاز

دندان و لثه‌ای سالم با این ابرمواد غذایی
پیاز، به ویژه اگر به صورت خام مصرف شود، به واسطه ترکیبات گوگردی ضد میکروبی خود قدرت مبارزه با باکتری ها را افزایش می دهد. پیاز خام را می توانید در ساندویچ ها یا سالادها استفاده کنید. با این وجود، اگر معده شما سازگاری چندانی با پیاز خام ندارد، مصرف پیاز پخته نیز بهتر از آن است که اصلا پیاز مصرف نکنید.

© Flickr / Mike Mozartپیاز
پیاز - اسپوتنیک ایران
پیاز

سیب، کرفس و دیگر مواد غذایی کم اسید و پر فیبر
سیب و کرفس اغلب به عنوان مواد شوینده دندان نیز ارجاع می شوند. این مواد غذایی از محتوای آب بالایی سود می برند و با تحریک ترشح بزاق به کنترل باکتری های دهان کمک می کنند. همچنین، سیب و کرفس که از محتوای فیبر بالا سود می برند دارای اثر لایه برداری و پاک کننده هستند و می توانند به پاکسازی سطح دندان کمک کنند. جویدن این قبیل مواد غذایی به از بین بردن پلاک های دندانی که به تازگی شکل گرفته اند کمک می کند و از تشکیل دائمی آنها جلوگیری می کند.

قارچ شیتاکه
قارچ شیتاکه حاوی لنتینان، قندی طبیعی که ممکن است به پیشگیری از التهاب لثه کمک کند، است. التهاب لثه که به واسطه قرمزی، تورم و احتمالا خونریزی توصیف می شود، اغلب به واسطه تجمع بیوفیلم باکتریایی شکل می گیرد. مطالعات جدید نشان داده اند که ترکیبات ضد باکتری مانند لنتینان به طور ویژه این میکروب های شکل دهنده بیوفیلم را هدف قرار می دهند. در حقیقت، آنها به اندازه ای دقیق هستند که باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان می شوند را از بین می برند و به باکتری های غیر مضر کاری ندارند.

© Fotolia / La_vandaقارچ شیتاکه
قارچ شیتاکه  - اسپوتنیک ایران
قارچ شیتاکه

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала