گزارش و تحلیل

پایان دموکراسی در ترکیه و خداحافظی با اروپا

© AFP 2023 / Mustafa Ozerارتباط بحران در روابط ترکیه با کشورهای اروپایی و تلاش آلمان برای تقویت نفوذ خود
ارتباط بحران در روابط ترکیه با کشورهای اروپایی و تلاش آلمان برای تقویت نفوذ خود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان دموکراسی را اعدام کرده است. ترکیه از اروپا خداحافظی کرده است. این طبیعتا به مفهوم این نیست که اروپا و آلمان حالا باید مناسبات خود با ترکیه را متوقف کنند بلکه بر عکس حالا ما نیاز به روابط بیشتر داریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم- روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی به بررسی عواقب نتایج همه پرسی اخیر ترکیه برای اروپا پرداخته و نوشت: غرب زمانی رویاهایی داشت. با نگاهی به گذشته می توان این رویاها را وهم خودبزرگ بینی دانست. این رویا تلقین می کرد که مدل غربی غیر قابل مقاومت و شکست ناپذیر است.

یک روزنامه آلمانی از خداحافظی ترکیه با اروپا پس از همه پرسی در این کشور نوشته و استراتژی غرب در برخورد با همسایگان مسلمان خود را در چنین شرایطی شکست خورده ارزیابی کرد.

این رویای غرب آخر هفته گذشته و در آستانه عید پاک در ترکیه بر باد رفت. یک سیاستمدار منتخب ملت، لغو دموکراسی، حاکمیت قانون و تفکیک قوا را به انتخاب گذاشت و بر اساس نتایج رسمی اکثریت شهروندان با آن موافقت کردند.

در آینده دیگر هیچ گونه نظارت و کنترل جدی رئیس جمهور از طرف دستگاه قضایی و پارلمان در ترکیه وجود نخواهد داشت، چرا که هر دو سازمان در ترکیه از این پس در سایه فضل ریاست جمهوری قرار خواهند داشت. این پایان دموکراسی در ترکیه و بازگشت به دوران استبداد و دولتی تک نفره است.

ترکیه در حال حاضر در حال عبور به یک دورانی دیگر مانند آلمان در سال 1933 است. البته این بدین مفهوم نیست که سال های آینده برای ترکیه  دورانی خونین و خشونت آمیز مانند آنچه در تاریخچه آلمان اتفاق افتاد خواهد بود. اما کنترل و توازنی که در یک دموکراسی و یک دولت مشروعه باید حفظ شود تضعیف می شود.

با وجود این تحولات مشخص، حالا همچنان برخی ها به گونه ای رفتار می کنند که گویا اتفاقی نیفتاده است و از در نظر گرفتن عواقبی برای این وضعیت صرف نظر می کنند. ترکیه به روند برآورده کردن شرایط برای عضویت در اتحادیه اروپا پایان داده است و این دیگر یک دموکراسی نیست.

 حالا پیش از نیم قرن استراتژی غرب در برخورد با همسایگان اسلامی خود به پایان رسیده و با شکست مواجه شده است. غرب بزرگترین امیدها را به ترکیه بسته بود و اگر این موفقیت به دست می آمد که مدلی غربی در این کشور پیاده شود می توانست نمونه ای برای دیگر کشورهای مسلمان باشد. اما این موفقیت حاصل نشد.

با این حال اگر اروپا ارزش های خود را جدی بگیرد به هیچ عنوان دیگر در موضع گیری در مقابل اردوغان و حزبش روند سابق را ادامه نخواهد داد. بدون دموکراسی، حاکمیت قانون و تقسیم قوا دیگر نباید مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا ادامه یابد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала