گزارش و تحلیل

پرواز از تاجیکستان به روسیه

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoمنظره تاجیکستان
منظره تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرواز از تاجیکستان به روسیه گران شده است.

در تاجیکستان قیمت بلیط هواپیما  گران شده است.  سازمان های گردشگری و مهاجران از این وضعیت  ناراضی هستند. آژانس های گردشگری ضرر می بینند، زیرا تعداد  مهمانان جمهوری کاهش خواهد یافت.  گروه دوم — مهاجران کاری — با مشکل تأمین هزینه خرید بلیط  سفر به روسیه مواجه می شوند.  عالم فصح الدینوف، خبرنگار « اسپوتنیک» در تاجیکستان در این خصوص گزارش می دهد.

بهار فرا رسید و  مهاجران تاجیک چمدان ها را می بندند.  شرکت های هواپیمایی سریعا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. آنها به دلیل تقاضای زیاد برای سفر به روسیه قیمت بلیط را گران کردند. در این روز ها قیمت بلیط دوشنبه — مسکو  بیش از 300 دلار  است.  مردم از افزایش قیمت بلیط  هواپیما ناراضی هستند.  اما چاره ای ندارند و نظر خود را با « اسپوتنیک» درمیان گذاشتند.

—  در مسکو کاری برایم پیداشده است و باید به آنجا بروم. بلیط گران است، اما چاره ای ندارم. باید  بروم، در غیر اینصورت  کارم را از دست خواهم داد».

وضعیت بدی است. پسرم مهاجر کاری است.  بلیط از اینجا تا مسکو خیلی گران است.  پسرم گفت که یکسال یا یکسال و نیم بعد سری به ما خواهد زد».

افزایش قیمت بلیط هواپیما باعث ناراحتی آژانس های گردشگری شده است. به عقیده آنها، تاجیکستان ممکن است بخشی از درآمد خود در این عرصه را از دست بدهد.  مردم  از جمهوری های  قرقیزستان و ازبکستان که بلیط هواپیما ارزان تر است به تاجیکستان می آیند.

بحرالدین عصام الدینوف  مدیر اجرایی  سازمان اجتماعی مرکز  رشد و توسعه گردشگری در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: هم اکنون  مسیر گردشگری از طریق ازبکستان و یا قرقیزستان برنامه ریزی می شود  زیرا پرواز از طریق این کشورها بمراتب ارزان تر است.  البته در این عرصه  دچار ضرر زیادی می شویم.  گردشگر بیشترین زمان مسافرت را در این دو جمهوری سپری می کند  در حالی که همین  6-5 روز را می توانست در  تاجیکستان بگذراند و پول خود را در کشور تاجیکستان خرج کند.  اما توریست ها  از طریق ازبکستان و یا قرقیزستان به نزد ما می آیند و بخشی از پول خود را در آن  جمهوری ها خرج می کند و باقی پول برای ما می ماند که باعث ضرر عرصه گردشگری تاجیکستان می شود».

بخش اعظم  توریست هایی که به تاجیکستان سفر می کنند  از روسیه هستند.  گردشگران ، توریست های خاصی هستند. تاجیکستان برای  دوستداران  کوهنوردی و قایقرانی خطرناک رودخانه ای بهشت است.  کوهنوردان به قله پامیر و « فان» صعود می کنند و علاقمندان به قایقرانی  به نبرد تن به تن در  رودخانه های  کوهستانی می پردازند.  تعداد گردشگران روسیه برای  تورهای جیپ و دوچرخه سواری در بدخشان زیادند  که « آق — باتال»  مرتفع ترین دره کوهستانی در  جامعه کشورهای همسود در انتظار آنهاست.

بهرالدین عصام الدینوف در این خصوص گفت: در سال گذشته تعداد گردشگران روسیه بیش از توریست های اروپایی بود. از روسیه تقاضا برای سفر به تاجیکستان بیش از سال گذشته بود.  اما عمدتا آنها سیاحان و یا  افراد دوستدار « جیپ- تور» بودند».

مهاجران و آژانس های گردشگری امیدوارند  که تا اوایل ماه تابستان  قیمت بلیط  سفر از روسیه به تاجیکستان و برعکس ارزان تر شود.  اما نمی توان گفت  چقدر ارزان تر خواهد شد.  هم اکنون تاجیکستان با  19 شهر روسیه ارتباط هوایی دارد. چهار شرکت هواپیمایی در این مسیر خدمات ارائه می دهند.  مسیر پروازها متنوع است اما بیشترین پروازها در مسیر دوشنبه — مسکو- دوشنبه انجام می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала