گزارش و تحلیل

ارتباط بحران در روابط ترکیه با کشورهای اروپایی و تلاش آلمان برای تقویت نفوذ خود

© AFP 2023 / Mustafa Ozerارتباط بحران در روابط ترکیه با کشورهای اروپایی و تلاش آلمان برای تقویت نفوذ خود
ارتباط بحران در روابط ترکیه با کشورهای اروپایی و تلاش آلمان برای تقویت نفوذ خود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحلیل گر سیاسی باریش دوستر در مصاحبه ای با اسپوتنیک دلایل تنش های ایجاد شده در روابط ترکیه با آلمان، هلند، اتریش و دانمارک و عواقب ناشی از آن را توضیح داد.

به عقیده دوستر، آلمان که سعی دارد مواضع خود را در اروپا تقویت کند می خواهد تاثیر و نفوذ زیادی بر سیاست ترکیه بگذارد. وی همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا تلاش می کند ترکیه را از روند مذاکرات منع کرده و خودش در این باره اطلاع می دهد. ‌
« بحران اخیر در روابط چند دلیل دارد. یکی از آنها این است که آلمان به ویژه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ، نفوذ خود را نه تنها بر وضعیت اقتصادی بلکه سیاسی و نظامی تقویت می کند. در چهار چوب این تلاش ها ما مشاهده می کنیم که آلمان تقابل جدیدی را با آمریکا در مسائلی چون ایران، عراق، سوریه ، لیبی ، یمن ، افغانستان و حتی اوکراین و کریمه آغاز کرده است. آلمان عجله ای ندارد که به تقاضاهای رسیده از آمریکا بله بگوید. و در اوضاع ترکیه ، آلمان می خواهد نشان دهد که برای رقابت با آمریکا و حتی با روسیه آماده است. »
دوستر خاطر نشان می کند که سیاست ضد ترکیه در استانه ی انتخابات باعث می شود که سود قابل توجهی نصیب سیاست داخلی شود. این کارشناس تاکید می کند که آلمان در این زمینه نفوذ جدی بر شرکای استراتژیک خود یعنی اتریش و هلند دارد.
این کارشناس سیاسی می گوید که سه کشور مذکور همزمان اقدامات مشابهی در قبال ترکیه اتخاذ کردند.
« این حس به وجود می آید که سه کشور از قبل توافق کرده اند که در این شرایط چطور عمل کنند و نقش ها را بین خودشان تقسیم کرده اند. بدیهی است که آنها نمی توانستند تاثیری را که اقدامات آنها بر اوضاع سیاست داخلی ترکیه در آستانه رفراندوم دارد در نظر نگیرند. البته ، آلمان، اتریش، هلند تصمیم گرفتند این کار را بکنند تا در رفراندوم ، مردم ترکیه از اصلاحات در قانون اساسی حمایت کنند و بدین ترتیب در کشور موج ملی گرایی فعال شود که یادآور «تئوری توطئه» است. در عین حال باید دانست که اگر سخنان ضد ترکی و ضد مسلمانی در استانه انتخابات در اروپا تاثیر خود را دارد و روحیه ضد اروپایی و دقیق تر ضد اتحادیه اروپا در ترکیه نیز کار خواهد کرد. این سه کشور می دانند که روحیه ملی گرایی و بخش محافظه کار تاچه اندازه در ترکیه قویست. بدین ترتیب به دشواری بتوان تصور کرد که آلمان ، هلندو اتریش از قبل عواقب احتمالی اقدامات خود را در ارتباط با مقامات رسمی ترکیه در نظر نگرفته اند.»
ضمن احتساب تمامی این موارد من فکر می کنم که بحران کنونی در ارتباطات در دوره آماده سازی برای رفراندوم در ترکیه و برگزاری انتخابات در اروپا در زمینه تقویت روحیه راست افراطی است و بر سیاست داخلی در این کشورها تاثیر گذاشته و با عث افزایش تعداد رای دهندگان ترک می شود که از اصلاحات قانون اساسی در رفراندوم حمایت می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала