گزارش و تحلیل

درگیری در شبه جزیره کره

© AP Photo / Lee Jin-manشبه جزیره کره
شبه جزیره کره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با تشدید مقابله، درگیری در شبه جزیره کره ناگزیر است.

اوضاع در شبه جزیره کره  مطابق با سناریوی « رویارویی»  پیش می رود.  در چنین شرایطی  درگیری بین کره  شمالی و جنوبی ناگزیر است.  کارشناسان در گفتگو با « اسپوتنیک»  پس از آزمایش  راکت جدید بالستیکی کره شمالی در روز 6 ماه مارس  این وضعیت را مورد تفسیر قرار دادند.

مطابق با  اطلاعات  وزارت  دفاع ملی جمهوری کره ، ارتش  خلق کره  4 موشک به سوی شرق پرتاب کرد.آن ها حدود 1000 کیلومتر پرواز کردند و سه موشک در حوضه آبی  اقتصادی ژاپن افتاد. این دومین آزمایش موشکی کره شمالی در سال 2017 میلادی است.

چین مخالفت خود نسبت به اینگونه عملیات کره شمالی را ابراز کرد و آن ها را نقض قطعنامه  شورای امنیت سازمان ملل دانست.  در کنفرانس کوتاه مدت مطبوعاتی ، گن شوآن،  نماینده رسمی وزارت امور خارجه چین  از پیونگ یانگ و سئول  خواست خونسردی خود را حفظ کنند  و از انجام عملیاتی خودداری ورزند که  موجب تشدید تشنج در شبه جزیره کره شود.

ولادیمیر  یوسییف، کارشناس نظامی روسیه  بر اساس دیدارهای  مکرر با نمایندگان عالیرتبه  کره شمالی و کره جنوبی  معتقد است  که پرتاب کنونی موشک — پیشرفت منطقی  اوضاع در شبه جزیره کره است. شمال و جنوب  تن به سازش نمی دهند.  در اینجا باید از  محدود شدن برنامه  موشکی — هسته ای کره شمالی در عوض پایان دادن به  رزمایش های نظامی  کره جنوبی — آمریکا صحبت کرد. کارشناس روسیه ابراز تأسف و نگرانی کرد که فعلا  اوضاع بر  طبق سناریوی « رویارویی» پیش می رود. به احتمال زیاد، درگیری  در خشکی و آبها ناگزیر خواهد بود.

— وضعیت کنونی پس از آزمایش موشکی را می توان  ادامه سیاست گذشته دانست.  این سیاست از طرف کره شمالی و یا جنوبی تغییر نمی کند.  پیونگ یانگ  حاضر به عقب نشینی نیست. فشار از خارج شدید است و پیونگ یانگ سعی می کند  از حمایت پکن برخوردار شود.  اما  روند کنونی در جهت عکس پیش می رود، زیرا کره جنوبی نیز به همان سیاست قبلی خود ادامه می دهد  و دائما رزمایش های بزرگ مقیاس  نظامی برگزار می کند.  هدف این رزمایش ها-  حمله به کره شمالی، تصرف  پیونگ یانگ و  کشتن کیم جونگ اون و نابودی  تأسیسات نظامی  است. یعنی در واقع  آنها عملیات حمله به کره شمالی و الحاق اجباری دو کره را در نظر دارند. اینگونه مقابله  متأسفانه  از طرف آمریکا مورد حمایت قرار می گیرد. آمریکا منتها تلاش خود را برای  تأمین پشت جبهه  کره جنوبی  انجام می دهد  و بدین ترتیب موجب تشدید اوضاع می شود.  از اینرو، در چنین شرایطی نمی توان درگیری در خط ساحلی شبه جزیره کره را بعید دانست.  دولت ترامپ در این خصوص  مثل دولت باراک اوباما  رفتار می کند.

آلکسی فِنِنکو  کارشناس دانشکده مناسبات  بین الملل دانشگاه دولتی مسکو در این خصوص گفت: واشنگتن در تشدید تشنج  پیرامون کره شمالی ذینفع است. در آن منطقه  بازیگران  مختلفی ایفای نقش می کنند.  وظیفه کره شمالی، قانع کردن  طرف دیگر ، یعنی آمریکا  و یا متحدان آن — ژاپن و کره شمالی  به مذاکره با آن کشور و دریافت  حمایت مالی  برای کشور است.  همانا به این دلیل، کره شمالی هرازگاهی موشک هایی  بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل  و عقیده جامعه جهانی پرتاب می کند.  آمریکایی ها از اهداف ساده ای پیروی می کنند. اولا،  درگیری پیرامون  کره شمالی برای آنها خیلی ضروری است  زیرا بدین ترتیب از حق  قانونی حضور نظامی در آنجا برخوردار  می شوند.  اگر  تصور کنیم که مسأله کره مشالی وجود نداشته باشد، حضور آمریکایی ها در آنجا ضروری نخواهد بود. دوما این وضعیت برای حضور نظامی آمریکا در ژاپن لازم است.  هم اکنون آمریکایی ها از پرتاب موشک کره شمالی جهت مطرح نمودن موضوع استقرار  سامانه پدافند هوایی  در  ژاپن استفاده خواهند کرد  هر چند چین  مخالفت خود با استقرار  « THAAD» در کره جنوبی را ابراز کرد. آمریکا بر چین فشار وارد می آورد تا پکن، پیونگ یانگ  را تحت تأثیر قرار بدهد.

 روسیه نیز نگران پرتاب جدید موشک  کره شمالی است که ممکن است باعث افزایش تشنج در  منطقه شود  و هر دو طرف را به خونسردی فرا می خواند.  دمیتری پسکوف سخنگوی  رئیس جمهور روسیه  در گفتگو با خبرنگاران  از این موضوع صحبت کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала