بیانیه ضد ایرانی مالزی و عربستان

© REUTERS / Faisal Al Nasserبیانیه ضد ایرانی مالزی و عربستان
بیانیه ضد ایرانی مالزی و عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مالزی و عربستان سعودی روز چهارشنبه در پایان سفر چهار روزه 'ملک سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان به کوالالامپور بار دیگر ادعاهای آل سعود در مورد دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی کشورهای منطقه را تکرار کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مالزی و عربستان در بیانیه مشترکی مدعی شدند ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند، ادعایی که اصولا در بیانیه های شورای همکاری خلیج فارس مطرح می شود.
مالزی و عربستان در این بیانیه که تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز' آن را منتشر کرد، 'نگرانی جدی' خود را در مورد ادعای 'دخالت ایران در مسائل داخلی کشورهای منطقه' اعلام و بر 'ضرورت تعهد ایران به اصول حسن همجواری و احترام به حاکمیت دولت ها' تاکید کردند.
این بند از بیانیه مالزی و عربستان پس از طرح مسائل سوریه و یمن در بیانیه مطرح و ادعا شده است ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند، در حالی که ریاض با تشکیل ائتلافی از حدود دو سال پیش با حمله نظامی به مردم بیگناه یمن، آنها را بمبارن کرده و تاکنون هزاران تن از کودکان و زنان را به خاک و خون کشیده است.
در همین حال مالزی نیز در رزمایش های مشترک با عربستان شرکت دارد و 'راجا کمارالبحرین شاه' عضو پارلمان مالزی معتقد است: بدترین شرایط مربوط به مسائلی است که در یمن می گذرد که واقعا مایه تاسف و ناراحتی است. زیرا آمریکا به صورت فعالانه به ائتلاف عربستان که مالزی هم جزء آن است کمک می کند تا یمن به عنوان یک کشور کوچک، هدف بمباران قرار گیرد.
عربستان سعودی و مالزی در این بیانیه همچنین بر تقویت همکاری های نظامی بین دو کشور از طریق رزمایش ها و آموزش های مشترک، و تبادل تجربیات نظامی تاکید کردند.
به نوشته تارنمای این روزنامه، در این بیانیه اعلام شد مرکز بین المللی صلح 'ملک سلمان' نیز در 90 روز آینده راه اندازی می شود.
این مرکز با همکاری مرکز جنگ نرم، وزارت دفاع عربستان، مرکز دفاع و امنیت وزارت دفاع مالزی، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی و اتحایه بین المللی مسلمانان راه اندازی می شود.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی روز دوشنبه اعلام کرده بود که دو دولت توافق کردند این مرکز در مالزی و با هدف تمرکز بر مقابله با روایت های افراطی فعالیت خود را آغاز کند.
بر اساس این گزارش، در این بیانیه که با پایان یافتن حضور چهار روزه پادشاه عربستان در مالزی منتشر شد، تاکید شد مسائل مرتبط با کشورهای اسلامی مورد بحث و گفت وگوی طرفین قرار گرفته است.
در این بیانیه آمده است که دو طرف به طور کامل با تشدید تلاش های جهان اسلام برای مقابله با افراط گرایی موافقت کردند و با رد فرقه گرایی، خواستار حرکت جهان اسلام به سوی آینده ای بهتر براساس اهداف و مقاصد سازمان همکاری اسلامی برای رسیدن به صلح بین المللی و امنیت شدند.
دو طرف توافق کردند که پدیده تروریسم با رنگ، نژاد و دین در ارتباط نیست.
مقابله با تروریسم، مسائل سیاسی خاورمیانه به ویژه مساله فلسطین، دستیابی به یک راه حل پایدار برای این مساله، ضرورت یافتن راه حلی برای بحران سوریه بر اساس بیانیه ژنو یک و قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل از جمله موضوعات مورد گفت وگوی دو طرف عنوان شده است.
مالزی و عربستان سعودی با تاکید بر اهمیت و ضرورت رسیدن به راه حلی پایدار و جامع در مورد فلسطین با توجه به محتویات طرح صلح اعراب و قطعنامه های مشروع تاکید کردند.
مالزی و عربستان در این بیانیه مشترک اهمیت حفظ اتحاد، استقلال و حق حاکمیت یمن و نیز اهمیت راه حل سیاسی برای بحران یمن براساس ابتکار خیلج فارس و نتایج گفتمان ملی و قطعنامه 2261 شورای امنیت سازمان ملل را مورد تاکید قرار دادند.
دو کشور همچنین بر حمایت از 'قدرت مشروع در یمن' و تلاش های انجام شده در این زمینه و تسهیل دسترسی به کمک های بشردوستانه در همه نقاط یمن تاکید کردند.
به نوشته تارنمای این روزنامه، مالزی و عربستان دیدگاه های خود را نیز در مورد روش های توسعه روابط دوجانبه و تقویت همکاری ها در بخش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و امنیتی مورد تبادل قرار دارند.
دو طرف در این بیانیه همچنین این مساله که مراودات مقامات عالی رتبه دو کشور می تواند به توسعه روابط دوجانبه کمک کنند، و همچنین تقویت ارتباطات و همکاری های مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور برای تعمیق و گسترش روابط دوجانبه را مورد موافقت قرار دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала