تشخیص میزان استرس از روی مو

© Fotolia / NOBUبه نقل از Metabolic Brain Disease، دانشمندان روسی توانستند میزان هورمون استرس که کورتیزول نام دارد را در موی انسان اندازه گیری کنند.
به نقل از Metabolic Brain Disease، دانشمندان روسی توانستند میزان هورمون استرس که کورتیزول نام دارد را در موی انسان اندازه گیری کنند. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نقل از Metabolic Brain Disease، دانشمندان روسی توانستند میزان هورمون استرس که کورتیزول نام دارد را در موی انسان اندازه گیری کنند.

قبل از این کورتیزول را فقط با آزمایش خون اندازه گیری می کردند.
در سال های گذشته دانشمندان متوجه چگونگی بوجود آمدن استرس و تاثیر آن بر مغز و بدن انسان شده اند. محققین روس پی برده اند که موی انسان تقریبا تمام اطلاعات مربوط به او را در خود حفظ می کنند: مثلا او کجا زندگی کرده، چه خورده و خیلی چیزهای دیگر. در مو همچنین مولکول های هورمونی ذخیره می شوند. با استفاده از این روش دانشمندان میزان سطح استرس در 20 زن مبتلا به افسردگی شدید را اندازه گیری کردند.
در زنانی که مبتلا به افسردگی هستند سطح کورتیزول در مویشان بسیار پایین بود. در حالی که هر چقدر افسردگی شدیدتر باشد، میزان هورمون در موها کمتر می شود.
نکته جالب این است که دانشمندان در اندازه گیری های سطح کورتیزول در خون با نتایج متفاوتی روبرو شدند. سطح هورمون در خون افراد مبتلا به افسردگی دو برابر بیش از حد معمول و در افراد سالم کمتر بود. به گفته دانشمندان و نویسندگان این مقاله هر دو نتیجه به دستیابی به درمان موثر افسردگی در آینده کمک خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала