ویکی لیکس از جاسوسی سازمان سیا از سیاستمداران فرانسوی خبر داد

© AFP 2023 / Philippe Huguenویکی لیکس از جاسوسی سازمان سیا از سیاستمداران فرانسوی خبر داد
ویکی لیکس از جاسوسی سازمان سیا از سیاستمداران فرانسوی خبر داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سایت افشاگر ویکی‌لیکس اخیراً اسناد جدیدی منتشر کرده که نشان می‌دهد سازمان سیا آمریکا، پیش ازانتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 فرانسه، از سیاستمداران این کشور جاسوسی می‌کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، این اطلاعات مربوط به احزاب سیاسی اصلی این کشور، سوسیالیست، حزب وحدت ملی، جبهه ملی و همچنین رهبران و نامزدهای ریاست جمهوردی فرانسه "فرانسو اولاند"، "نیکلا ساراکوزی"، "ماری لوپن" و سایر سیاستمداران می باشد.
سازمان سیا از جاسوسان خود خواسته بود دربارۀ نحوۀ تأمین مخارج انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری از جمله منابع مالی خارج از کشور اطلاعات کسب کنند.
همچنین براساس گزارش ویکی لیکس، افسران سازمان سیا دستوری مبنی بر کسب اطلاع از مکلمات خصوصی نیکولا ساراکوزی و ارتباط وی با سایر نامزد های ریاست جمهوری و همچنین نحوۀ تعامل وی با مشاورانش، داده شده بود.
علاوه بر این سازمان سیا علاقه مند به چشم‌انداز سیاسی پسا انتخاباتی فرانسه و تأثیر احتمالی آن را بر روابط میان امریکا و فرانسه بوده.
براساس اسناد برنامه جاسوسی سیا به مدت 10 ماه ه طول انجامید و پس از پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید به پایان رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала