اطلاعات غیرعلنی. چگونگی مبارزات با رادیکال ها در تاجیکستان

© Photo / Shukhrat Sa'dievПлощадь государственного флага Республики Таджикистан в Душанбе
Площадь государственного флага Республики Таджикистан в Душанбе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا بحث و مناظرات حول انتشار اطلاعات محرمانه دولتی در تاجیکستان بالا گرفته است.

سوال اصلی این است که آیا ارزش دارد دولت اطلاعات مربوط به تعداد تاجیک های ملحق شده به گروهک های رادیکال را منتشر کند. بحث و مناظره زمانی بالا گرفت که یکی از مقامات بلندپایه وزارت کشور اطلاعاتی راجع به تاجیک های ملحق شده به سازمان های تروریستی را مطرح کرد. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار اسپوتنیک در دوشنبه جزییات این موضوع را برای ما توضیح می دهد.

شریف نظرزاده رییس دپارتمان منطقه ای وزارت کشور در منطقه سغد تاجیکستان حاضر نشد آمار مربوط به تاجیک های ملحق شده به شبکه سازمان تروریستی را اعلام کند. این نظامی عالیرتبه ضمن صحبت در نشست خبری مواضع خود را توضیح داده و گفت که سال های گذشته اعداد و ارقام را اعلام می کردند. اما این کار نتایج مثبتی به دنبال نداشت. وی در ادامه می گوید: «پیشتر همیشه آمار را اعلام می کردند. اما والدین و خانواده این جوانان و برخی کارشناسان به من مراجعه کردند و گفتند که بهتر است اعداد و ارقام به طور دقیق اعلام نشود، زیرا تاثیر منفی بر جوانان دارد. از زمانی که ما ارقام را اعلام نمی کنیم، تعداد افرادی که جذب این گروه ها می شوند، کاهش یافته است».

تصمیم رییس اداره مذکور در تاجیکستان در محافل کارشناسی با واکنش های مختلفی روبرو شد. برخی تحلیلگران با این ژنرال موافقت کردند. برخی دیگر از آن انتقاد نمودند. قاسم بک محمدوف یک کارشناس غیروابسته در امور امنیت و آسیای مرکزی از دوشنبه ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک خاطر نشان کرد که اطلاع رسانی به مردم درباره خطرات تروریسم یکی از موثرترین راه های مبارزه با تروریسم است.

وی در ادامه می گوید: «من فکر می کنم که مخفی نگه داشتن چنین اطلاعاتی از مردم به کاهش تعداد تروریست ها کمکی نمی کند. این تصمیم درستی نیست. انتشار اعداد و ارقام مردم را به سمت تروریست ها هل نمی دهد، زیرا این اطلاعات گویای چیزی نیستند».

به اعتقاد قاسم بک محمدوف، حکومت باید کارهای اطلاع رسانی را در بین جوانان بیشتر کند. این کارشناس معتقد است که اطلاعات جایگزین باعث می شود که فضا برای مانور دادن تروریست ها کمتر شود. بک محمدوف می گوید: «ذکر این مطلب که اطلاع رسانی به مردم درباره اعداد و ارقام افرادی که به صفوف شبه نظامیان پیوسته اند، انگیزه بیشتری برای پیوستن سایر جوانان بوجود می آورد، اصلا قانع کننده و درست نیست».

به گفته وزارت کشور تاجیکستان، این اوخر روند پیوستن به این سازمان ها بویژه داعش کاهش یافته است. در ماه زانویه در جریان نشست مطبوعاتی وزیر امور خارجه تاجیکستان رمضان رحیم زاده همرو گفته بود که جریان حاضر به خاطر پیشگیری های موثر ارگان های حفاظتی و پلیس است.

با این وجود، تهدید و خطر همچنان وجود دارد. سال گذشته کارکنان وزارت کشور 36 انفجار را در جمهوری خنثی کردند. علاوه بر این، نزدیک به 400 نفر مظنون به همکاری با سازمان های تروریستی بازداشت شدند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала