نخست وزیر ژاپن به مشکلات بعد از جنگ خاتمه می دهد

© AFP 2023 / Kazuhiro Nogiتقاضای آبه از ترامپ برای حفظ ارتش آمریکا در منطقه آسیا- اقیانوسیه
تقاضای آبه از ترامپ برای حفظ ارتش آمریکا در منطقه آسیا- اقیانوسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در سخنان اخیر خود اظهار کرده که قصد دارد با روسیه برای خاتمه دادن به مشکلات باقی مانده بعد از جنگ همکاری کنند.

وی در نشست سراسری «برای بازگرداندن مناطق شمالی» از چهار جزیره کوریل جنوبی نام برده و گفت: «برای قاطعانه تصمیم گرفته ایم به مشکلات باقی مانده بعد از جنگ خاتمه بدهیم. این مشکلات در ژاپن با چهار جزیره کوریل جنوبی و قرارداد منعقد نشده تا امروز برای آنها مرتبط است».

آبه در ادامه افزود: «برای حل مشکلی که هفتاد سال بدون تغییر مانده، باید رویکردی آینده نگرانه تدوین کرد».

وی همچنین اظهار کرد که مساله جزایر شمالی باید با رویکرد آینده نگرانه بوده و برنامه ای درست برای این چهار جزیره آماده کنیم. عقد قرارداد صلح موضوع ساده ای نیست، اما من قصد دارم گام به گام آن را اجرایی کنم».

گردهمایی سراسری «بازگرداندن مناطق شمالی» هر ساله روز 7 فوریه با حضور نخست وزیر، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات سیاسی ژاپن برگزار می شود. روز هفتم فوریه سالگرد امضای یادداشت سیمود 1855 است که طی آن جزایر کوناشیر، شیکوتان، ایتوروپ و هابومای از ژاپن جدا شدند. ژاپن مدعی است که این چهار جزیره به آنها تعلق دارد و در اثبات سخنان خود به سند دوجانبه تجارت و مرزهای 1855 اشاره می کند.

توکیو برای بازگرداندن جزایر شرایطی را به منظور عقد قرارداد صلح با روسیه مشخص کرده که پس از جنگ جهانی دوم به امضا نرسیده است.

سال 1956 اتحاد جماهیر شوروی و ژآپن بیانیه مشترکی تنظیم کردند و مسکو قبول کرد موضوع بازگرداندن دو جزیره در صورت عقد قرارداد صلح را بررسی کند.

اتحاد جماهیر شوروی خواهان پایان دان به مساله بود و ژاپن این معامله را فقط بخشی از حل مساله می دید، به همین خاطر حاضر نشد از دو جزیره دیگر چشم بپوشد. مذاکرات بعدی هیچ نتیجه ای به دنبال نداشتند. موضع مسکو بر این است که جزایر جزو قلمروی شوروی بوده اند و در پایان جنگ جهانی دوم به این کشور ضمیمه شده اند. به همین خاطر هیچ کس نمی تواند بر تمامیت ارضی آن در قلمروی روسیه تردید کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала