گزارش و تحلیل

فرانسه چهارمین پارتی پهپادهای امریکایی را خریداری می کند

© AFP 2023 / Patrick Kovarik Вид на Париж, Франция
Вид на Париж, Франция - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرانسه سفارش خرید یک پارتی پهپادهای مدل ام – کیو9 ساخت امریکا را داده است.

در پورتال وزارت دفاع فرانسه این خبر تایید شده است. فرانسه این مرتبه که چهارمین پارتی پهپاد است، دوازده دستگاه از امریکا تحویل می گیرد. پهپاد ام کیو-9 عملا همان مدلی است که بعد از استفاده در ارتش امریکا واقع در افغانستان و پاکستان و اشتباهات در هدف گیری در تمام دنیا معروف شد. این پهپادها به جای هدف گیری تروریست ها، مردم بی گناه را هدف قرار دادند و تعداد زیادی از مردم غیرنظامی را کشتند.

سفارش این ماشین مرگ برای فرانسه چندان ارزان تمام نشد، زیرا قیمت هر دستگاه ام کیو-9 ریپر نزدیک به 17 میلیون دلار است. ضمن اینکه فرانسه با وجود وضعیت سخت اقتصادی در اروپا، هزینه های کلانی برای بخش نظامی می کند و این مساله به امری عادی تبدیل شده. فرانسه از نظر هزینه نظامی جایگاه 5 تا 7 را بین کشورهای دنیا دارد و سال 2015 این هزینه ها در حدود 50 میلیارد دلار برآورد شده است.

جالب اینجاست بدانیم که چرا فرانسه به این همه پهپاد نیاز پیدا کرده است؟ در کجا می خواهد از این پهپادها استفاده کند؟ با احتساب اینکه فرانسه از پهپادها در پایگاه نیجریه برای حمایت از نیروهایش در عملیات افریقا تحت عنوان «بارخان» استفاده می کند، می توان احتمال داد که بخشی از این پهپادها را به آنجا اعزام می کند. هدف عملیات بارخان با حضور 3000 نظامی فرانسوی مبارزه با تروریسم در افریقای جنوبی اعم از ساحارا و به طور دقیق تر موریتانی، مالی، نیجریه، چاد و بورکینوفاسو است. این کشورها همچون گذشته مستعمره فرانسه هستند.

فرانسه که به کلام با کشورهای مستعمره خود خداحافظی کرده، در عمل به حضور خود در این کشورها و پیشبرد سیاست های گذشته ادامه می دهد، در عین حال پیوسته در امور و حوادث این قاره مداخله می کند. حضور فرانسه در این منطقه باعث می شود که ورود و خروج پول در 14 کشور افریقا زیر نظر فرانسه باشد. علاوه بر این، به لطف قرارداد خاصی که با فرانسه دارند، 65% ذخایر ارزی کشورهایی که پیشتر مستعمره فرانسه بوده اند، به خزانه این کشور واریز می شود. اما جالب تر این است که فرانسه با وقاحت و به طور علنی در امور افریقا دخالت می کند و در بهم زدن اوضاع لیبی و سرنگونی حکومت معمر قزاقی که نتیجه آن جنگ های خونین داخلی در کشور و رشد تروریسم شد، حضور آشکار داشت. عواقب سرنگونی حکومت معمر قذافی برای لیبی سنگین بود اما برای فرانسه و تمام اروپا فقط با سیل پناهندگانی همراه شد که پیشتر در لیبی زندگی می کردند اما امروز در کشورهای اروپایی ساکن هستند و رفتارهای افراطی گرایانه از خود نشان می دهند و آرامش جامعه را برهم زده اند.

بی شک، تقویت حضور نظامی فرانسه در افریقا می تواند شکل جدیدی از استعمار را برای حضور مجدد فرانسه در این کشورها و تشکیل امپراطوری استعماری بوجود آورد. احتمالا این مساله اتفاقی نیست که برنار کازنیوف نخست وزیر فرانسه در ماه دسامبر خطاب به نظامیان فرانسوی حاضر در افریقا گفت که برای «جنگی طولانی» با تروریسم آماده شوند. این سخنان تحت عنوان «عملیات ضد تروریستی» نباید کسی را به اشتباه بیندازد زیرا به معنای عملیات نظامی نامحدود و چیزی شبیه به عملیات بارخان است که تنها هدف آن حضور پیوسته نظامی می باشد. آیا می توان گفت که خرید پهپادهای جدید امریکایی برای مبارزه نظامیان فرانسوی علیه تروریسم و یا حتی در مقابل نظامیان افریقایی یک مزیت محسوب می شود؟

پهپادهایی که فرانسه سفارش داده باید در سال 2019 تحویل داده شوند. ظاهرا فرانسه واقعا برای جنگ آماده می شود، یا به عبارت دقیق تر آرام آرام به بهانه کنترل وارد کشورهای افریقایی می شود. بی ثباتی، بحران مهاجر و رشد تهدیدات تروریسم، مشکلات اقتصادی در داخل فرانسه و اتحادیه اروپا به طور کل، می توانند زنگ هشداری باشند برای اینکه فرانسه جنگ و درگیری طولانی مدت در این منطقه براه نیندازد. به دلیل سیاست های غیرآینده نگرانه مقامات فرانسه این کشور دچار مشکلات زیادی شده است که به زودی گریبان آن را خواهد گرفت. معمولا تاوان این سیاست های اشتباه را مردم عادی پس می دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала