معامله مشکوک برای آزادی شاهزاده سعودی در لبنان

© REUTERS / Faisal Al Nasserمعامله مشکوک برای آزادی شاهزاده سعودی در لبنان
معامله مشکوک برای آزادی شاهزاده سعودی در لبنان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک روزنامه لبنانی از معامله‌ای مشکوک برای آزادی شاهزاده قاچاقچی سعودی از زندان‌های لبنان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیم به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، حامیان عبدالمحسن بن ولید آل سعود شاهزاده سعودی متهم به قاچاق دو تن قرص روانگردان کپتاگون از لبنان به عربستان که گرفتار دستگاه قضایی لبنان شده است، تلاش دارند جرم وی را به دوش یحیی الشمری یکی از همراهان او بیندازند تا او به تنهایی مدت زندان را بگذراند. این دو نفر به همراه یکدیگر در 26 اکتبر سال 2015 در فرودگاه رفیق حریری بازداشت شدند. آنها تلاش داشتند با یک هواپیمای متعلق به شاهزادگان سعودی دو تن ماده مخدر را از بیروت به عربستان منتقل کنند.
الشمری در طول بیش از یک سال اصرار داشت که قرص های روانگردان به میزان 1905 کیلوگرم به دستور شاهزاده سعودی در 24 چمدان و 8 کیف قرار داده شده بود. این چمدان‌ها برچسب‌های داشت که بر روی آنها نوشته شده بود که متعلق به شاهزاده عبدالمحسن بن ولید آل سعود است، اما وی به صورت ناگهانی و مشکوک اعترافات خود را تغییر داده و سعی دارد شاهزاده سعودی را از اطلاع داشتن نسبت به وجود مواد مخدر در این چمدان‌ها مبرا کند.
الشمری در این مدت در زندان شلوغ دفتر مرکزی مبارزه با قاچاق مواد مخدر زندانی بود، در حالی که شاهزاده سعودی به صورت مستقل اتاقی در اختیار داشت که اندازه آن از اتاق رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر نیز بزرگتر است. طبعا این دونفر باید به مدت پنج سال در زندان های لبنان باقی بمانند که یک سال از آنها سپری شده است. اما الشمری می داند که در ادامه به عربستان سعودی تحویل داده خواهد شد و در آنجا باید به مجازات خود مبنی بر اعتراف به واقعیت دست داشتن شاهزاده سعودی در قاچاق مواد مخدر برسد. به این ترتیب الشمری ترجیح می‌دهد مدت محکومیت خود را در زندان های لبنان سپری کند تا شاهزاده سعودی بر اساس معامله‌ای که بین آنها انجام شده، آزاد شود.
الاخبار در رابطه با معامله صورت گرفته می‌نویسد که یک میانجی سعودی با یکی از مقامات دادگستری لبنان دیدار کرده است. در پی این دیدار این میانجی با الشمری نیز بدون حضور فردی دیدار کرده است. بنا به اعلام این منابع نتیجه این دیدار محرمانه، معامله مشکوکی است که باعث آزادی شاهزاده سعودی می شود و در مقابل آن همراه وی باید تمامی تبعات جرم این شاهزاده را به تنهایی بر دوش بکشد. در مقابل این تعهد معامله ای مالی با الشمری صورت گرفته و علاوه بر این کمک‌های مالی، وی بعد از خروج از زندان در عربستان تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. نیروهای امنیتی در میان اثاثیه الشمری به برگه‌ای دست پیدا کردند که سوال ها و پاسخ‌های احتمالی که از او در هر جلسه بازجویی آینده ممکن است پرسیده شود، نوشته شده است. به این ترتیب وی می تواند در جلسه بازجویی های آینده، گزارش‌ها و اعترافات اولیه خود را منکر شود.
در صورتی که این سناریو به واقعیت بپیوندد تلاش‌های مسئولان سفارت عربستان برای اعمال دیکته‌های خود به مقامات قضایی لبنان که از زمان بازداشت این شاهزاده سعودی آغاز شده بود، به نتیجه می‌رسد. سفارت عربستان در زمان بازداشت این افراد به دستگاه قضایی لبنان فشار وارد می‌کرد تا این شاهزاده سعودی آزاد شود و افراد همراه وی در بازداشت لبنان باقی بمانند، اما این تلاش ها در آن زمان موفقیت آمیز نبود.
در زمان کشف محموله قاچاق دو تنی در فرودگاه بیروت، پنج تبعه سعودی در خصوص پرونده بزرگترین عملیات قاچاق مواد مخدر کبتاگون در لبنان در فرودگاه بین المللی بیروت بازداشت شدند. پایگاه خبری العهد نوشت که مواد مخدر کشف و ضبط شده متعلق به شاهزاده سعودی، قرص های کبتاگون است. شاهزاده سعودی علاوه بر حدود دو تن ماده مخدر کپتاگون، حدود دو کیلوگرم کوکایین نیز برای استفاده شخصی به همراه داشته است. هواپیمای شاهزاده سعودی متعلق به شرکت هواپیمای عربی و مقصد آن منطقه حائل عربستان بوده است.
حکم 5 ساله لبنان برای این شاهزاده سعودی در حالی است که یک شهروند لبنانی برای قاچاق دو گرم مواد مخدر به 5 تا 7 سال زندان محکوم می شوند، اما دستگاه قضایی لبنان که تا حدی زیر نظر عربستان و تحت فشار حزب المستقبل به عنوان حافظ منافع عربستان در لبنان قرار دارد، این مجازات کم را برای این جرم در نظر گرفته است. حکم قاچاق مواد مخدر درعربستان سعودی نیز برای مردم عادی غیر از خاندان حاکم، اعدام است.
نیروهای امنیت داخلی لبنان آوریل 2015 نیز عملیات قاچاق 15 میلیون قرص کپتاگون از طریق بندر بیروت را ناکام ساختند. قاچاقچیان این قرص ها را در کیسه های حاوی دانه های ذرت جاسازی کرده بودند. کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و قطر مقصد بیشتر عملیات های قاچاق مواد مخدر از لبنان هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала